Izazovi preduzetništva - saveti iz prve ruke

Cvećara Evergreen – od poklona do uspešnog biznisa

AP Vojvodina

Ovaj sadržaj je sufinansiran iz Budžeta Autonomne pokrajine Vojvodine. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama, koji je dodelio sredstva. Više o sufinansiranom projektu pročitajte ovde.

Jovan Momirski je druga generacija koja vodi porodični biznis, a koji je u gradu poznat pod imenom Cvećara Evergreen. Cvećaru su otvorili 1988. godine njegovi roditelji, Slavko i Nada, koji su zajedno krenuli u tu preduzetničku pustolovinu.

Cvećara Evergreen kao poklon za godišnjicu braka

Malo ljudi zna da je Jovanova majka cvećaru dobila za godišnjicu braka.

U tom trenutku cvećara je bila jako mala, ideja je bila da se majka time bavi, a nisu ni slutili da će posao stići do ovakvog uspeha i da će cvećara ipak biti „malo“ veća. Ljubav od koje je priča i počela živi i danas u ovom poslu, a mi u znak sećanja na te njihove početke, u lokalu, još uvek čuvamo originalne podne pločice, koje pokazuju koja je bila veličina prostora – kaže Jovan Momirski.

Mislim da moji roditelji nisu imali viziju onoga što je cvećara sad, ali su želeli da se bave time. Moj otac se bavio iznajmljivanjem event opreme, kako se to moderno kaže. Zapravo, iznajmljivao je šatre i imao je kompet opremu za slavlja, svadbe, ispraćaje, seoske slave. Zbog toga su mu ljudi predlagali da proširi delatnost, malo je razmišljao na tu temu, video da i majka ima preduzetničkog duha i odlučio da otvori cvećaru.

U nekom momentu je posao sa slavljima počeo da opada, a posao sa cvećem da se širi i onda su se više tome posvetili – dodaje Jovan.

Cvetna industrija, u vreme kada su oni počinjali, nije bila toliko razvijena, Holandija je i tada bila prvak u tome, ali sa uvozom nije bilo lako i morali su više da se oslanjaju na domaću proizvodnju ili zemlje iz okruženja.

Tranzicija na drugu generaciju

Brat i ja smo tu bili prisutni od malih nogu, ali se nikada nije podrazumevalo da ćemo se time baviti. Niko nas nije terao da uđemo u ovaj posao, naprotiv. Nas četvoro i jesmo jako različiti, svi dolazimo iz različitih branši, ali nas je ta ljubav prema preduzetništvu i tom porodičnom biznisu zadržala ovde. Često volim da kažem da sam se rodio u cvećari, jer smo mnogo vremena provodili u njoj, zbog toga što su naši roditelji bili jako posvećeni tom poslu.

Ne znam baš dan kada sam rešio, ali samo smo se dogovorili da brat i ja preuzmemo posao. Mislim da smo jako dobro obavili tu tranziciju, da se to i vidi u našem poslovanju, ali da smo zadržali osnovne principe njihove ideje.

Roditelje pitam bukvalno za sve, retko nam se poklapaju mišljenja, ali uvek nađemo neko zajedničko rešenje. Nas četvoro smo različiti, ali svi težimo ka istom cilju. Naravno da smo promenili dosta toga, uveli smo, na primer, tu online kupovinu koja je puno brža, jednostavnija, ne mora da se dolazi do cvećare, a upravo na ovakvo poslovanje usmerio nas je Covid.

cvećara evergreen

Najveći izazovi u poslovanju

Mogućnost kupovine cveća preko intereneta donela je mnogo koristi, ali je negde uticala na manjak privatnosti i veću dostpunost. Ja u svako doba dana primam poruke i porudžbine, jer neke događaje nije moguće predvideti. Ipak, mislim da je to jedan odličan pravac poslovanja u koji nas je odveo upravo jedan od najvećih izazova u poslednje vreme.

Posao sa cvećem je jako osetljiv, cveće ne može da stoji, nisam ni mogao da zamislim da nećemo moći da radimo neko vreme. Tada su došli pravi problemi, ali sada kad gledam sa ove distance, rešenja su došla sama nekako. Problem je bio i sa uvozom, morali smo baš da se dovijamo i sa dobavljačima, a takođe je na posao uticalo i to što su proslave bile zabranjene. Bilo je vrlo izazovno, ali mislim da smo iz toga izašli pametniji.

Ono što je takođe bio veliki izazov u poslovanju, je moj početak poslovanja, odnosno momenat kada sam preuzemo posao. Takođe, veliki izazov u našem poslu je praćenje trendova. Većina trendova dolazi iz Amerike ili Japana i sve to treba ispratiti, ali na neki naš način. Prilagođavanje našem tržištu i našoj potražnji, to je veliki izazov.

Jedan od velikih izazova je i balansirati porodični i poslovni život. Podrška porodice je jako važna. Mi smo nekako od starta prihvatili da će se tako raditi, vrlo često nismo bili svi zajedno i ne mogu da se setim da smo nekada svi zajedno bili na odmoru, uvek je neko falio, ali tako smo prihvatili i podržali taj način funkcionisanja. Jedan od saveta preduzetnicima je svakako da najpre nađu nekoga ko će podržavati to što rade i razumeti takav život.

Strpljenje i ulaganje kao ključ uspeha

U svakom poslu, jako je važno i strpljenje. Kad posadite onu malu lukovicu cveća, ne može da nikne odjednom, raste polako, to sam uočio kroz sve ove godine u poslu. Odluke treba donositi polako i smireno. Ako se sve lepo organizuje, ideje koje sada zamislite, možete da izvedete kasnije bez problema. Pored strpljenja, jako su važne inovacije. Potrebno je u posao unositi novine stalno, ili prilagoditi nešto svom poslovanju. Tu je razlika između prosečnih i natprosečnih firmi. Potrebno je i ulagati stalno, u posao, u sebe, u edukaciju… Važno je da se ljudi povežu, da pričaju o poslu, o problemima…

Sve i da mogu da menjam nešto, mislim da bih se ponovo bavio ovim. Cvećara je deo mene i uvek će biti. Ja ću se baviti hotelijerstvom, što i studiram, ali će to verovatno biti u nekoj vezi sa ovim poslom.

Možda bih neke stvari uradio drugačije, ali ovim poslom bih se bavio svakako – završava priču Jovan Momirski.

Svoj omiljeni radio i portal pratite i na Instagram i Facebook profilu.

Kompletnu priču o tome kako ja Cvećara Evergreen postala ono što je danas, poslušajte ovde:

Cvećara Evergreen prvi je biznis o kome smo razgovarali, a Jovan Momirski iz Zrenjanina, prvi preduzetnik sa kojim smo razgovarali u okviru projekta Izazovi preduzetništva – saveti iz prve ruke.

Povezani članci

Back to top button