Danas se obeležava Svetski dan prava potrošača
Svetski dan prava potrošača je podsetnik da smo mi, potrošači, bitni igrači u ekonomiji i da zaslužujemo poštovanje i zaštitu naših prava.
Svetski dan prava potrošača, koji se obeležava 15. marta od 1983. godine, predstavlja važan momenat za podizanje svesti i angažovanje građana širom sveta, uključujući i zemlje Evropske unije i Srbiju.
U zemljama EU, 15. mart je posebno značajan jer se koristi kao platforma za podizanje svesti o javnoj politici za zaštitu potrošača. Osim toga, otvara se prostor za diskusiju o aktuelnim pitanjima i izazovima u ovoj oblasti. Pitanje efikasnosti mehanizama za zaštitu potrošača u Srbiji u odnosu na zemlje EU predstavlja bitnu temu koja zahteva analizu i unapređenje.
Ove godine, u skladu sa sve većim uticajem veštačke inteligencije na naše živote, tema dominacije na događajima vezanim za Svetski dan prava potrošača u EU jeste upravo pitanje kako koristiti veštačku inteligenciju u skladu sa zaštitom potrošača. Ovo reflektuje važnost prilagođavanja regulative i pravnih okvira kako bi se potrošači zaštitili u novom tehnološkom kontekstu.
Ukupno gledano, Svetski dan prava potrošača predstavlja priliku za refleksiju, diskusiju i akciju u cilju unapređenja zaštite potrošača širom sveta.
Glavna ideja ovog dana je da se osnažimo kao potrošači, da znamo svoja prava, budemo obrazovani i informisani kada kupujemo proizvode ili usluge. To znači da imamo pravo biti zaštićeni od lažnih reklama, loše kvaliteta proizvoda ili usluga koje ne ispunjavaju očekivanja, i svih drugih problema koji mogu ugroziti naše interese.
U današnje vreme digitalizacije,sve više kupovina se odvija online. Stoga se posebna pažnja posvećuje i zaštiti potrošača u tom okruženju. To uključuje zaštitu naših ličnih podataka, sigurnost transakcija i pravo na povrat proizvoda kupljenih putem interneta.
Svetski dan prava potrošača je podsetnik da smo mi, potrošači, bitni igrači u ekonomiji. Zaslužujemo poštovanje i zaštitu naših prava. Kroz edukaciju, primenu zakona i podršku relevantnih institucija, možemo stvoriti okruženje u kojem se osećamo sigurno i zaštićeno prilikom svake kupovine koju obavljamo.