Houdini – Eminem
Eminemov „Houdini“ je koktel nostalgije, kontroverze i sirove lirike, serviran direktno sa dozom prepoznatljivog Slim Shady ugriza. Pesma je objavljena 31. maja 2024. godine kao vodeći singl za njegov 12. album, The Death of Slim Shady (Coup de Grâce).
„Houdini“, novi naslov sa kojim čuveni reper ponovo osvaja vrhove top lista širom sveta izgrađen na interpolaciji hita Steve Miller Band-a iz 1982. godine, „Abracadabra“, a koproducirao ga je sa dugogodišnjim saradnikom Luisom Restom („Lose Yourself“, „Mockingbird“).
Pesma je nazvana po legendarnom mađioničaru i majstoru bekstva sa početka 20. veka, Hariju Hudiniju, koji je umro od peritonitisa u bolnici u Detroitu 1926. godine u 52. godine. Detroit nije samo Eminemov rodni grad, već je reper takođe napunio 52 godine nekoliko meseci nakon izlaska pesme.
Nazivanje pesme „Houdini“ i albuma „The Death Of Slim Shady“ moglo bi se tumačiti kao Eminemova želja da pobegne od svoje kontroverzne Slim Shady persone i izmisli nešto novo. Prema Luisu Restou, album istražuje život i propast Slima, vraćajući se na originalnu kreativnu suštinu repera. Zaista, „Houdini“ još uvek sadrži mnogo toga što šokira.
Odmah na početku, Eminem prenosi slušaoce nazad u 2002. godinu sa kultnim stihom „Guess who’s back, back again“ iz pesme „Without Me“. Ovo postavlja scenu za nostalgično putovanje, uz stripovske vizuale u spotu.
U prvom stihu, Eminem pokazuje svoje lirske veštine, proglašavajući sebe „električarom“ dok su svi ostali samo „laki posao“. Zatim se šaljivo osvrće na incident iz 2020. godine sa Megan Thee Stallion, ističući svoju prepoznatljivu sposobnost da pomera granice i uzburka situaciju.
Drugi stih zauzima introspektivniji ton dok se Eminem osvrće na svoje prošle borbe sa zavisnošću. Čist je od 2008. godine, a njegovi stihovi pružaju uvid u tamu s kojom se borio i snagu koju je pronašao u prevazilaženju toga.
Poznavaoci pop muzike znaju da Eminem ne bi bio Eminem bez dobre doze kontroverze. On se obrušava na cancel kulturu, ismevajući rastući pritisak konformizma glasnoj manjini i stalnu pretnju cenzure.
Završni stih dodatno pomera granice, sa referencama na R. Kellyja i upitnom šalom o transrodnim pitanjima. Ovo je klasični Slim Shady, beskompromisno provokativan i garantovano će izazvati raspravu.
Naslov „Houdini“ se ne pojavljuje sve do 736. reči pesme. Očigledniji naslov bi bio „Abracadabra“ iz refrena, ali to bi podrazumevalo da onda cela stvar prerada pesme Stiva Milera.
Stiv Miler imao je šta da kaže na Eminemovo uzorkovanje njegove pesme, rekavši reperu: „Ti si jedan od onih bezvremenskih originatora koji grade nešto novo na dugoj muzičkoj zaostavštini originalnih umetnika“, dodavši da je „Em jedan od retkih umetnika koji odvajaju vreme ili se trude da stanu u svoju odbranu i istovremeno kreditiraju i poštuju svoje uticaje.“
Miler je bio jedan od prvih umetnika koji su angažovali advokate kada je jedna od njegovih pesama uzorkovana bez dozvole – tužio je The Geto Boys kada su uzorkovali numeru „The Joker“ na „Gangster Of Love“ 1989. godine. Prvi put kada je Miler dozvolio da se njegova muzika uzorkuje bilo je 2001. godine kada je dozvolio Run-D.M.C.-u da preradi njegovu pesmu „Take The Money And Run“. Inače je imao mnogo zahteva za uzorkovanje njegove muzike tokom mnogih godina, ali ih obično odbija.
Eminem izaziva da pokušaš da ga „otkažeš“ u ovoj pesmi, ali je teško otkazati nekoga čija je misija da uvredi svakoga. Davno pre nego što je „kultura otkazivanja“ odnosno cancel culture postala stvar (i pre društvenih mreža, uostalom), bilo je puno pokušaja da se Eminem cenzuriše, i nijedan od njih nije stigao daleko. Najviše je bio na udaru 2000. godine kada je koristio reč „faggot“ u svojoj pesmi „Marshall Mathers“ i začinio druge pesme antigej stihovima.
Ipak, sam Elton Džon je stao u njegovu odbranu i čak je izveo „Stan“ s njim na dodeli Gremi nagrada 2001. godine. Eminem je nastavio da napada LGBT zajednicu nekažnjeno; većina slušalaca mu je progledala kroz prste jer su njegovi napadi uvek bili u karakteru, obično kao socijalno zaostalog Slima Shady-ja. Sia, koja je biseksualna, nije imala problema da sarađuje s njim na njihovoj pesmi iz 2013. godine „Beautiful Pain“.
Pročitajte još i jedan Oskar i jedna Malina!