Migrene i kako ih se rešiti, ili barem smanjiti

Migrene – užas koji prati velik deo populacije, glavobolje karakterisane pulsirajućim bolom i osetljivošću na svetlost ili zvuk. Učestalost migrena može varirati od osobe do osobe. Neki ih doživljavaju jednom ili dva puta godišnje, dok drugi imaju napade na svaka dva-tri dana. Ako se suočavate sa migrenama, veoma je korisno potražiti pomoć lekara, koji bi trebalo da identifikuje okidač, isprobavajte različite medikamente ali i uključite tzv. tehnike upravljanja životnim stilom, poput redovnog vežbanja, ili promene ishrane.

Iako suplementi verovatno nisu zamena za plan lečenja migrena za većinu ljudi, postoji određena efektivnost u smanjenju učestalosti i trajanja jakih glavobolja. Generalno, ovi suplementi se uzimaju svakodnevno, u preporučenoj dozi, sa ciljem prevencije i dodatne pomoći. Takođe je važno obavestiti svog lekara, koji može savetovati o mogućim interakcijama sa drugim lekovima koje uzimate.

I ne očekujte čudo preko noći. Svim suplementima je potrebno vreme da deluju. Generalno, obično je potrebno oko 2-3 meseca da se proceni da li suplement ima efekta ili ne. Da biste lakše pratili efekte tokom vremena, preporučuje se vođenje dnevnika migrena.

Migrena 3

Koenzim Q10 (CoQ10)

Neki studije ukazuju na smanjenje učestalosti migrena, prosečno za jedan ili dva napada mesečno. Nedostatak je što ga treba uzimati 2, ponekad i 3 puta dnevno, a ta učestalost doziranja itekako povećava troškove.

Magnezijum

Magnezijum se često koristi kako bi se smanjila učestalost migrena. Jeftin je, bezbedan za uzimanje, a postoji umeren broj dokaza koji podržavaju njegovu efikasnost, a pomaže i drugim procesima u organizmu. Postoji nekoliko različitih oblika, koji imaju različite stope apsorpcije, što može uticati na njihovu efikasnost. Neki od uobičajenih oblika uključuju magnezijum oksid i magnezijum citrat. Uopšteno, možete početi sa onim što je pristupačno i dostupno, i preći na drugi oblik ako prvi ne deluje, bez ikakvih posledica.

Riboflavin

Riboflavin, jedan od vitamina B, igra važnu ulogu u proizvodnji energije u telu. Postoji i određeni broj dokaza koji sugerišu da može imati skroman efekat na smanjenje broja migrena u mesecu, mada je efekat prilično marginalan. Prednost je što je relativno jeftin, dostupan i generalno dobro podnošljiv.

MIgrena

Šta još u borbi protiv migrena?

Lakše je reći nego učiniti, a još teže očekivati brzo rešenje potencijalnog problema koji traje dugo vremena, ali pojava glavobolja i migrena može da se smanji uz nekoliko korisnih saveta:

Održavajte redovan san: Nedostatak sna može izazvati glavobolje i migrene. Hronični nedostatak sna, kao što je uzrokovan apnejom u snu, takođe može doprineti glavoboljama.

Upravljanje stresom: Stres može biti okidač za tenzione glavobolje i migrene. Rad „na miru“, hobiji, promena načina života, ili drastičniji prilazi problemu – promena mesta života, posla ili drugog mogu pomoći da se migrene smanje, možda i potpuno nestanu.

Pravilna ishrana: Ishrana igra ključnu ulogu u prevenciji glavobolja. Redovni obroci, posebno doručak, važni su, naročito za one koji pate od glavobolja izazvanih niskim nivoom šećera. Ishrana bogata voćem, povrćem i celim žitaricama takođe je preporučljiva.

Izbegavajte pušenje: Pušenje cigareta može izazvati napade migrene i druge vrste glavobolja kako kod pušača, tako i kod osoba izloženih pasivnom pušenju. Ukoliko ste strastveni pušač, pokušajte da smanjite broj cigareta, ili kutija, tokom dana, makar za četvrtinu. Sigurno će pomoći i oko stresa zbog troškova. Najbolje bi bilo prekinuti sa cigaretama, ali realnija slika i manji šok za sistem naviknut na nikotin je da ih postepeno smanjujete na duže staze – ali budite uporni u tome.

Umeren unos alkohola: Prekomerna konzumacija može dovesti do mamurluka i izazvati migrene. Neki ljudi su posebno osetljivi na određene vrste alkoholnih pića, pa je važno paziti na unos. Slično kao i kod cigareta, postepeno smanjujte konzumaciju.

Dnevnik ishrane: Pratite šta jedete i pijete kako biste identifikovali potencijalne okidače migrena. Preterano masna i/ili slana hrana koja ubrzava puls, podiže pritisak i skuplja krvne sudove itekako može biti okidač.

Redovno vežbajte: Fizička aktivnost oslobađa hemikalije koje blokiraju signale bola u mozgu, pomažući u sprečavanju tenzione glavobolje i migrena. Počnite postepeno i izbegavajte preterivanje. Čak i šetnja do prodavnice ili sa posla kući, i vožnja bicikla, umesto putovanja prevozom, imaće pozitivan uticaj na vaše zdravlje.

Još jednom, za kraj teksta, ponovićemo – ne očekujte rezultate preko noći, pa ni za mesec-dva, ali za tri, četiri meseca, zdravstvena slika itekako se popravi.

Pročitajte još i Kućni lekovi za stomačne tegobe!