ZabavaŽivot

Moderni izrazi i slengovi: Vodič za razumevanje Gen Z

Gen Z drži telefone u rukama 24/7, komunicira emoji-ima i slengovima, šalje "snepove" i teško je reći da li će to ikad prestati...

Moderni izrazi, poznati i kao „slengovi“, postali su neizostavni deo jezika generacije Z, i dok vi još razmišljate šta znači „LOL“, oni već imaju rečnik vredan jednog modernog lingviste. Ako ste se ikada zapitali šta vaše dete pokušava da vam kaže kada izgovori reč „slay“, ili se osmehne uz komentar „sus“, znajte da niste sami.

Čekajte… I ja sam Gen Z! Mislim da to niko neće moći bolje da vam približi, zato se pripremite da upijete (ne)potrebno znanje. Upozoravam vas, sami ste krivi što ste kliknuli na ovaj članak :)

Anglicizmi su svuda

Jedna od najvećih razlika između „vašeg“ i „našeg“ vremena jeste količina engleskih reči koje se koriste. Škola nije „dosadna“, već je „boring“. Neko nije „bezobrazan“, nego „rude“. Izraz „OMG“ (Oh My God) više nije samo tekstualna skraćenica – zaista se govori naglas.

Ko su Gen Z? A ko su ostali?

Da bismo razjasnili ovu lingvističku enigmu, moramo prvo da objasnimo generacijske razlike. Generacija Z, poznata i kao „Zoomeri“, obuhvata sve rođene od sredine 1990-ih do ranih 2010-ih. To su digitalni urođenici — oni koji su odrasli sa internetom, pametnim telefonima i TikTok-om.

  • Baby Boomeri: Rođeni između 1946. i 1964. godine. Njihove glavne brige uključuju penzionisanje i zašto je hleb toliko skup.
  • Generacija X: Rođeni između 1965. i 1980. godine. Sećaju se života bez interneta i smatraju da je „mixtape“ vrhunac romantike.
  • Milenijalci: Rođeni između 1981. i 1996. godine. Oni su preživeli prelazak sa diskova na streaming i najčešće koriste sarkazam kao mehanizam preživljavanja.
  • Gen Z: Rođeni posle 1996. godine. Majstori multitaskinga koji mogu istovremeno da gledaju seriju, igraju igricu i raspravljaju se u komentarima na TikTok-u.
  • Gen Alpha: Rođeni od 2013. do 2025. godine. Ova generacija raste u svetu gde su ekrani neizbežan deo svakodnevice, a tehnologija im je kao drugi jezik. Sposobni su da koriste pametne uređaje još pre nego što nauče da pišu, a već sa 5 godina znaju da „skroluju“ brže od svojih roditelja. Njihove glavne brige? Kako da postanu influenseri i šta je sledeći trend na TikToku.

Šta je to sleng i zašto se koristi?

Slengovi su neformalni izrazi koje generacije koriste da bi se razlikovale od svojih roditelja (da, vas). Gen Z ih koristi da bi brže komunicirali, zvučali kul i naravno, zbunili starije generacije. Ono što je nekada bio „fora“, sada je „vibe“, a vaše „smor“ zameniće „cringe“ (ili još gore, „krindž“).

Moderni izrazi koje bi svaki roditelj trebalo da zna

Da biste bili u korak sa svojim detetom i sprečili da budete označeni kao „boomer“, evo pregleda najpopularnijih izraza sa prevodom i objašnjenjem:

Ako vam neko kaže „You ate that!“ ili čak na srpskom „Pojela si!“ , to znači da ste nešto uradili fantastično, obično kada je u pitanju vaš izgled ili nešto što ste nosili. Na primer: „Girl, you ate that outfit!“ znači „Devojko, ti si fenomenalno izgledala u toj odeći!“. Dakle, to je kompliment u kojem vam govore da ste savršeno izabrali kombinaciju ili da ste uopšte „slomili“ neki zadatak.

„Slay“: Koristi se kada neko uradi nešto izuzetno dobro. Uradili ste nove nokte sa leopard printom? Slay! Ima slično značenje kao gore navedeni pojam.

„Sus“: Skraćenica za „suspicious“ (sumnjiv). Ako kažete nešto što zvuči neverovatno, dobićete ovaj odgovor.

„Cap“/„No cap“: „Cap“ znači laž, dok „no cap“ označava istinu. Primer: „Kupio sam ti patike na popustu.“ Odgovor: „No cap?“

„Vibe“: Atmosfera, osećaj. Često ćete čuti da neko ima dobar vajb, mislim da taj izraz i nije toliko nov i da je dosegao i do bejbi bumera.

„Ghostovati“: Ignorisati nekoga, najčešće na mrežama. Dakle, ako vam je ćerka ovih dana nervozna jer je Marko „ghostovao“, bolje joj se sklonite sa vidika.

„Cringe“: Nešto neugodno ili sramotno. Ako pokušate da plešete uz njihovu omiljenu pesmu, verovatno ćete čuti: „To je tako cringe.“Morate shvatiti i da je današnjoj omladini sve krindž. Ali verovatno je i vama bilo neprijatno zbog onoga što rade vaši roditelji, prisetite se.

„Flex“: Hvalisanje. Flex se spominje kade i novac, automobili i druge materijalne stvari.

„FOMO“: Ovaj izraz označava „fear of missing out“ ili strah od propuštanja. „Imam FOMO“ ćete čuti ako kaznite tinejdžera neodlaskom na žurku. Oni ne propuštaju ništa…

„Drip“: Kada neko ima neverovatan stil, možemo reći da ima drip. Na primer, ako neko nosi najnoviju jaknu, zlatni sat i patike koje svi žele, drip mu je na nivou. Ako imate stila – drip je ono što želite.

„Main character“: Osoba koja privlači pažnju, protagonista. Main character smo mi, pripadnici ove kul generacije. Dakle, pomalo nadobudni, ali samopouzdanje ne manjka (bar ne na društvenim mrežama).

„Mood“/„Big mood“: Nešto sa čime se potpuno slažu. Najčešće će se složiti uz nešto negativno, na primer „Umoran sam od života….“ – „Mood“.

Koliko ste „aura points“ izgubili danas jer niste znali šta znači „aura“? Pa, verovatno ste malo potonuli na toj skali. Aura (eng. „Has aura“) je izraz koji označava osobu koja zrači nekom posebnom energijom – misterioznom, kul i privlačnom.

Jeste li i vi „delulu“? Delulu je skraćenica za „delusional“, što znači „zaluđen“ ili „u zabludi“. Ako neko preteruje ili ima nerealna očekivanja, može se reći da je delulu. Na primer, kad neko veruje da će postati poznat samo zato što je postavio jednu fotku na Instagramu sa hashtagom #futurestar, komotno možete upotrebiti ovu reč.

NPC“ – Skraćenica za „Non-player character“ (karakter koji nije kontrolisan od strane igrača), u početku se koristila za opisivanje likova u video igrama, ali danas na internetu označava ljude koji deluju kao da nemaju svoje mišljenje i samo prate masu. Kada neko ne postavlja pitanja, ne razmišlja kritički i jednostavno ponavlja ono što je čuo, često se kaže da je „NPC“. Dakle, postala je uvreda.

Rizz„: Kao imenica, „rizz“ znači harizma. Kao glagol, „rizz“ ili „rizz up“ znači privući nekog svojom harizmom. Na primer, ako neko kaže „Ima rizzz,“ znači da ima puno šarma…

Skibidi„: Ovaj izraz dolazi od popularne serije YouTube videa „Skibidi Toilet,“ i zapravo nema neko konkretno značenje. Koristi se kao način ismejavanja preterane upotrebe slenga i besmislenih izraza. Ovo govore baš klinci…

Yapping„: Ovaj izraz se koristi da opiše način pričanja koji je tipičan za mnoge online streamove, kada neko mnogo i brzo govori, ali zapravo ne iznosi ništa suštinsko ili korisno. To je kao kada neko „prica bez prestanka“, ali sve što kažu je površno i bez stvarne vrednosti.

Kako se prilagoditi?

Ako želite da impresionirate Gen Z i ne budete potpuno „out“, evo nekoliko saveta:

Prvo, ne preterujte– Ništa nije „cringe“ kao roditelj koji forsira sleng. Zatim, naučite osnove: Pročitajte ovaj vodič više puta. I najbitnije, koristite izraze u pravom trenutku, u suprotnom ćete se samo osećati bez veze, ili „meh“ kada vam dete bude uputilo čuveno „krindž“.

Nedavno su moje kolege, Tamara i Krca, pogađali značenje nekih od ovih modernih izraza? Reel imate na našem Instagram profilu. Bacite oko na to kako su se snašli. Bejbi bumeri ne brinite, imamo i Facebook.

Znate li za serijal Nostalgija na klik?

Povezani članci

Back to top button