KorisnoŽivot

Održavanje automobila: 11 stvari koje mnogi zaboravljaju, a ne bi smeli

Nije bitno da li vozite automobil svaki dan ili ga palite samo vikendom – svi želimo da auto upali iz prve, ne pravi probleme i da nas ne iznenadi baš kad najviše žurimo. Ali, kao i sve što koristimo, i auto traži pažnju, i to ne samo kada se nešto pokvari. Održavanje automobila

Većina ljudi redovno menja ulje i eventualno opere kola kad prođe pored perionice, ali mnogi nesvesno preskaču stvari koje dugoročno mogu da naprave štetu. Zato hajde da prođemo kroz sve ono što je lako zaboraviti, ali još lakše uraditi na vreme.

1. Zanemarene kleme akumulatora

Čak i ako ste nedavno zamenili akumulator, to ne znači da ste mirni naredne dve godine. Ako su kleme – metalni kontakti koji povezuju kablove sa akumulatorom – prljave, olabavljene ili prekrivene beličastom naslagom (oksidacijom), možete imati problem sa paljenjem automobila, pogotovo ujutru ili kad zahladi.

Klema služi kao provodnik između akumulatora i električnog sistema auta – i ako taj kontakt nije čist i čvrst, struja ne može da „prođe“ kako treba. To je kao da imate punu bateriju u daljinskom, ali korodirani kontakt – ništa se ne dešava.

Kako da očistite kleme?
Prvo isključite motor i izvadite ključ iz kontakt brave. Uklonite najpre negativnu (crnu) klemu, pa zatim pozitivnu (crvenu). Ako su jako zategnute, koristi se ključ da se otpuste – ali pažljivo, da ne oštetite ništa.

Pomešajte kašičicu sode bikarbone sa malo vode i pomoću stare četkice za zube nanesite tu smesu direktno na kleme i kontakte. Videćete kako peni – to je znak da kiselina iz korozije reaguje sa sodom. Nakon toga ih prebrišite suvom krpom i po potrebi još malo očistite dok ne zablistaju kao nove.

Na kraju, možete naneti i malo zaštitne masti ili specijalnog spreja za kleme (dostupan u prodavnicama auto delova), koji sprečava buduću oksidaciju. Vratite kleme u obrnutom redosledu – prvo crvenu, pa crnu – i čvrsto ih pričvrstite.

Ovaj postupak uradite bar jednom ili dvaput godišnje, a obavezno pre zime. Ne oduzima više od 10 minuta, a može vas poštedeti poziva šleperima ili traženja kablova po kraju.

2. Tečnosti koje svi zaboravljaju

Većina nas redovno menja ulje u motoru, jer znamo da je to „sveta dužnost“ svakog vozača. Ali motor nije jedini deo auta koji se oslanja na tečnosti kako bi radio kako treba. Iza volana često zaboravimo da postoji čitav mali svet „skrivenih“ tečnosti koje utiču i na udobnost vožnje i – što je još važnije – na našu bezbednost.

Recimo, kočiona tečnost. Možda vam kočnice deluju sasvim u redu, ali ova tečnost vremenom upija vlagu, menja sastav i gubi svojstva. To može značiti duži zaustavni put kad je najpotrebnije, ili čak potpuni otkaz sistema. Zato nije loše da je povremeno proverite ili zatražite od majstora da je zameni – obično se preporučuje na svake dve godine.

Zatim, tu je rashladna tečnost, poznatija kao antifriz. Njegova uloga nije samo da spreči motor da se pregreje leti ili smrzne zimi – već i da štiti unutrašnje delove od korozije. Ako antifriz nije u dobrom stanju, može doći do nakupljanja kamenca u sistemu, pa čak i oštećenja motora. Provera je jednostavna, a zamena još lakša – većina proizvođača preporučuje to na svakih par godina.

Ako vam se nekad desilo da volan postane „tvrd“ ili da čujete neobičan zvuk pri okretanju, vrlo verovatno je vreme da bacite pogled na tečnost za servo volan. Ona omogućava da bez napora upravljate autom, a kada je nivo nizak ili kad postane prljava, volan može da počne da se ponaša nepredvidivo. U tom slučaju, dopuna ili zamena može rešiti problem brže nego što mislite.

I da, ne zaboravimo ulje u menjaču – naročito ako vozite auto sa automatskim menjačem. Dok se kod manuelaca ulje ređe menja, automatik je mnogo osetljiviji na zanemarivanje. Vremenom ulje u menjaču gubi svojstva, a sam menjač počinje da „šalta“ grublje, da usporava ili čak da pravi štetu. Zato se i za ovo ulje preporučuju redovne provere i zamena po preporuci proizvođača, obično između 60.000 i 100.000 km.

Sve ove tečnosti su poput krvi koja teče kroz „vene“ automobila – nevidljive su, ne čujete ih, ali kad ih zapostavite, ceo sistem počinje da pati. Ako želite da vas auto ne izda onda kad vam je najpotrebniji, proverite ih makar nekoliko puta godišnje – i ne čekajte da se pojavi neki neobičan zvuk ili svetlo na tabli da vas podseti.

3. Brisači

Loši brisači znače lošu vidljivost, a to je direktan rizik. Ako ostavljaju tragove, škrguću ili preskaču – vreme je da ih zamenite. Nisu skupi, a čine veliku razliku kad naiđe iznenadni pljusak.

4. Provera svetala

Ne čekajte kaznu ili dobrog Samarićanina da vam kaže da vam ne radi pozicija ili migavac. Uključite svetla s vremena na vreme, obiđite vozilo, pogledajte da li sve radi. Kočiona svetla posebno često zaboravimo – a i ona se kvare.

5. Pritisak u gumama

Nepravilan pritisak može izazvati brže trošenje guma, lošiju upravljivost, pa čak i pucanje. Idealne vrednosti pritiska pišu u uputstvu vozila ili na nalepnici u okviru vrata. Proveravajte i rezervnu, ne zaboravite na nju!

6. Odvodi i odvodni kanali

Kad lišće i prljavština zapuše kanale oko vetrobranskog stakla i krova, voda može ući u kabinu. Ako vam se pojave fleke na nebu auta ili vam se pod „kvasi“ – možda nije ništa strašno, samo zagušen odvod. Čistite ih bar dva puta godišnje.

7. Kabinski filter – zdravlje putnika i klima sistema

Zapušen filter znači slab protok vazduha, zagušljivost, a često i neprijatan miris u kabini. Menjajte ga jednom godišnje, a češće ako vozite po gradskim gužvama i zagađenom vazduhu.

8. Pranje automobila

Osim što auto lepše izgleda, redovno pranje štiti lak i lim od soli, ptičjeg izmeta, insekata i drugih neprijatelja karoserije. Bar jednom mesečno, a zimi češće – i obavezno operite podvozje. Voskiranje dodatno pomaže da auto ostane mladolik.

9. Šarke, brave i ručice

Kad vrata počnu da škripe ili se brava jedva okreće, već je kasno. WD-40 i slični sprejevi rešavaju ove probleme unapred. Par minuta svaka tri-četiri meseca čini čuda.

10. Pogled ispod haube

Ne treba vam znanje mehaničara. Samo pogledajte – da li curi nešto? Ima li ulja gde ne bi trebalo da bude? Je l’ kaiš na svom mestu? Je l’ sve deluje „u redu“? Povremeni vizuelni pregled može vam uštedeti mnogo novca.

11. Kočnice – ne čekajte da zaškripi

Ako čujete čudne zvuke prilikom kočenja ili ako kočnica ne reaguje kao pre – idite na pregled. Ponekad je u pitanju samo zamena pločica, ali ako se odlaže, može doći do oštećenja diskova, a to je ozbiljniji kvar.

Mali koraci = duži vek automobila

Ne morate da budete stručnjaci za mehaniku da biste dobro održavali svoj automobil. Dovoljno je da ne ignorišete sitnice koje vam vozilo svakodnevno poručuje. Redovna briga produžava vek vozila, smanjuje troškove na duže staze i – najvažnije – čini vas sigurnijim na putu.

Ove korake je dobro da uradite i pre tehničkog pregleda. Pročitajte još i: Registracija vozila: Koliko košta, šta vam sve treba i kako izgleda ceo proces.

Svoj omiljeni radio i portal pratite i na Instagram i Facebook profilu.

Povezani članci

Back to top button