Pazi, snima se! (Enigma)

Prvo pitaj, pa onda snimaj!

Početkom devedesetih, Nemac Mihael Krecu, poreklom iz Rumunije, napraviće zajedno sa svojom suprugom Sandrom (poznatijom kao “ona Sandra iz hita “Maria Magdalena””) muzički new-age projekat Enigma. Prvi singl “Sadeness Part One” neočekivano će postati hit koji će pokrenuti talas prisustva crkvene muzike na pop listama, konkretno gregorijanskih napeva koji će se pojavljivati na top listama u narednim decenijama.
Ono što je zanimljivo u celoj priči je sledeće – minhenski hor koji se ustvari čuje na snimku nije dao dozvolu Mihaelu da ih snima. Ili možda jeste, ali im on svakako nije rekao da od njihovog pevanja želi da napravi originalnu pesmu, i verovatno niko od njih nije očekivao da će ovo postati jedan od najvećih hitova devedesetih. Zbog toga, hor je presavio tabak i tužio gospodina Krecua za kršenje autorskih prava, privatnosti itd. Slučaj je rešen vansudskim poravnanjem u korist hora.

I tu bi možda priči bio kraj, da bračni par Krecu nije snimio numeru koja će takođe postati veliki hit – “The Return to Innocence”.

Iako pevanje u ovom naslovu podseća na indijansko, u pitanju bračni par domorodaca sa Tajvana koji je učestvovao u jednoj od UNESCO-vih razmena kulturnih dobara 1988. u Parizu, pevajući jednu narodnu kafansku pesmu. Da li je Mihael bio prisutan sa snimačem, ili se tek kasnije dokopao audio snimaka, nije poznato, ali iskoristiće njihove glasove za naslov “The Return to Innocence” koji će postati drugi veliki hit za Enigmu, što će opet dovesti do toga da se poštar po drugi put pojavi sa plavom kovertom pred vratima Krecua. Nakon pet godina, 1999. Enigma ekipa platila je nepoznatu sumu novca na ime odštete, i navodno sve tantijeme od pesme pripadaju na dalje pomenutom bračnom paru. Ipak, sve ovo nije mnogo uticalo na dalji rad ekipe, jer Enigma postoji i dan danas.