Poslednji Vudstok, u plamenu i blatu
Vudstok – počeo je davne 1969. na jednoj maloj farmi u državi Njujork, kao niz koncerata, a postao globalni fenomen. Leto ljubavi nije baš mnogo promenilo svet, ali je svetu dalo nešto drugačije, i možda malo nade da će sve biti bolje. Tri decenije kasnije, organizatori su mislili da će Vudstok uspeti da ponovi svoj uspeh. Oh, kako su se samo prevarili…
Originalni Vudstok, još 1969. godine, nazvan je trijumf mira i ljubavi, gde je hipi kultura zauvek ostavila pečat u kolektivnoj psihi sveta. Dolazila je nova era, era Vodolije koja će doneti utopiju za ceo čovečanstvo.
To je bio lep san. Međutim, svašta se izdešavalo u narednih 30 godina. Na 25. godišnjicu, 1994. održan je drugi Vudstok, koji je imao dosta propusta, i previše preminulih za dva dana muzičkog festivala (čak tri), ali je Vudstok 1999. uspeo da ga nadmaši u svemu lošem, postavši plamenita katastrofa kriminala.
Šta se dogodilo? Pa, puno toga. Nasilje, seksualni napadi, vandalizam, pljačke, paljenja, svega je bilo. Previše, zapravo, da bi se sve popisalo, ali ćemo kratko proći kroz ludilo kako bismo najbolje opisali kakva je to propast bila.
Prvo, 400 hiljada ljudi došlo je na aerodrom u severnom Njujorku, tako da je mesto bilo pretrpano i neodgovarajuće za kampovanje, pa je mnogo ljudi pokušalo da postavi šatore na asfaltu. Vreme je bilo izuzetno vruće, a hlada ni za leka. Već su tu počele da se rasplamsavaju strasti.
Zatim, cene hrane i vode bile su nezamislivo visoke, sa prodavcima koji su ih podizali kako bi brzo zaradili. To je dovelo do toga da nezadovoljni posetioci festivala napadnu slavine za besplatnu vodu (redovi su bili toliko dugi da su izbijale tuče). Cevi su zatim oštećene, i stvorilo se veliko blato u „areni“. Na ove bazene blata dodajmo još i (premalo) tuševa i toalete koji su se prelivali. Užas!
Nastup grupe Limp Bizkit navodno je izazvao izgrede i nasilno ponašanje, posebno tokom njihove pesme „Break stuff„, gde su članovi publike počeli da lome ograde. Bilo je i izveštaja o fizičkim i seksualnim napadima tokom nastupa, a bend je odgovorio da nisu mogli ni videti ni delovati na takve aktivnosti zbog lokacije i udaljenosti od bine.
Protestanti protiv oružja PAX mislili su da bi bilo sjajno da tokom nastupa grupe Red Hot Chili Peppers ljudima podele sveće, samo da bi gledali kako izbija požar u areni publike. Neukusno, Peppersi su odlučili da odsviraju obradu pesme „Fire“ od Džimija Hendriksa, baš kad se vatra razbuktala. Kasnije su tvrdili da je to bio omaž Hendriksovoj izvedbi na originalnom Vudstoku.
Pored toga, bankomati su bili iskopani iz tla i pobacani svugde, tezge sa suvenirima bile su opljačkane i uništene, a tuče su izbijale po celom festivalu. Mir i ljubav? Ne baš. Prijavljeno je šest silovanja, (samo) jedna smrt usled nezgode, a interventna je došla čak iz Njujorka da pomeri publiku nazad u kampersko područje.
Poslednju reč na ovu temu ipak dajem Tomu Morelu iz grupe „Rage Against the Machine„, čiji je bend svirao, i spalio američku zastavu, na festivalu:
„Jao čoveče, ostavite klince na miru. Dosta mi je frenetične demonizacije mladih ljudi koji su prisustvovali Vudstoku ’99. Da, Vudstok je bio pun predatora: degenerisani idioti koji su napadali te žene, pohlepni promoteri koji su izvukli svaki cent od žednih posetilaca koncerta, i na kraju, predatorski mediji koji su zatvorili oči pred pravim nasiljem i žrtvovali četvrt miliona ljubitelja muzike na Vudstoku ’99, od kojih se ogromna većina provela kao nikad u životu.“
Pročitajte još i Rocky Horror Picture Show – od treša do kulta!