PromoŽivot

Zakon o bezbednosti na radu – novine koje morate znati!

O dokumentima koje morate imati da biste poslavanje firme uskladili sa Zakonom o bezbednosti na radu, o licu za bezbednosti i njegovim poslovima, razgovarali smo sa Željkom Vujanovim, izvršnim direktorom firme M.B.T.Z. DOO iz Zrenjanina.

Novi Zakon o bezbednosti na radu, koji je na snagu stupio u maju prošle godine, predviđa j obavezu da preduzeća izgrade odgovarajuću dokumentaciju. Takođe, obaveza je da imenuju stručno lice za obavljanje poslova bezbednosti i zdravlja na radu.

Rok za usaglašavanje sa novim Zakonom je maj 2025. godine, a mi smo, u saradnji sa firmom M.B.T.Z. DOO ZRENJANIN istražili šta je to što je potrebno obezbediti i uskladiti.

Koja dokumenta podrazumeva Zakon o bezbednosti na radu?

Novi Zakon o bezbednosti na radu predviđa obavezu izrade određenih dokumenata:

  •  Akt o proceni rizika je osnovni dokument u ovoj oblasti i zasniva se na sistematskom evidentiranju i procenjivanju svih faktora u procesu rada sa svako radno mesto, kako na samom radnom mestu tako i u radnoj okolini. Takođe, potrebno je odrediti i način i mere za otklanjanje ovih rizika koji mogu mogu da prouzrokuju povredu na radu, oštećenje zdravlja ili oboljenje zaposlenog.

Značajne novine koje donosi nov Zakon o bezbednosti na radu su:

  • Radna mesta koja MORAJU biti sa povećanim rizikom jesu radno mesto na visini, radno mesto u dubini, radno mesto na upravljanju vozilima i unutrašnjem transportu (viljuškari, dizalice, transporteri, građevinske i poljoprivredne mašine i sl.)
  • U slučaju izvođenja hitnih radova na infrastrukturnim objektima radi otklanjanja kvarova ili iznenadnog i nekontrolisanog događaja na objektu poslodavac je dužan da odmah, od nastanka, usmeno i u pisanoj formi, prijavi nadležnoj inspekciji rada izvođenje hitnih radova, kao i da pri izvođenju hitnih radova i sanacije primenjuje mere u skladu sa aktom o proceni rizika.
  • Poslodavac je dužan da, pre početka izvođenja radova na visini, u dubini, u skučenom prostoru (zatvoreni rezervoari, skladišni kontejneri, cevovodi, zatvorene, odnosno nedovoljno prozračene prostorije, silosi, dimnjaci, šahtovi), u prostoru sa potencijalno eksplozivnim atmosferama (smeša vazduha i zapaljivih materija u obliku gasova, pare, magle ili prašine, pod atmosferskim uslovima u kojoj se nakon paljenja, sagorevanje širi na celu nesagorelu smešu),na energetskom objektu (elektroenergetski sistem, sistem prirodnog gasa, nafte ili naftnih derivata, i sistem daljinskog grejanja i hlađenja), pri korišćenju opasne hemijske materije, rad u zonama u kojima je prisutna ozbiljna, neizbežna il ineposredna opasnost ili štetnost koja može da ugrozi zdravlje zaposlenog, obezbedi izdavanje DOZVOLE ZA RAD
  • U slučaju teške povrede na radu, smrtne povrede na radu ili kolektivne povrede na radu sa teškom ili smrtnom povredom na radu, poslodavacje dužan da odmah, a najkasnije u roku od osam dana od nastanka povrede izvrši dodatnu obuku zaposlenih na tom radnom mestu u organizacionoj jedinici gde se povreda dogodila, sa obavezom obaveštavanja svih zaposlenih.
  • Obuka zaposlenih za bezbedan i zdrav rad se radi na način kao i do sada, samo što je periodična obuka zaposlenih koji nisu raspoređeni na radna mesta sa povećanim rizikom skraćena sa 4 na 3 godine i da dodatno orhanizuje obuke: predstavnika zaposlenih i rukovodilaca.
  • Upućivanje zaposlenihna na lekarske preglede se obavlja kao i do sada s tim da i zaposlenog koji rad obavlja noću u skladu sa zakonom, obezbedi prethodni i periodični lekarski pregled i poslodavacje dužan da zaposlenog na njegov zahtev uputi na lekarski pregled koji odgovara rizicima na radnom mestu u redovnim intervalima, a najkasnije u roku od pet godina od prethodnog pregleda. Troškovi lekarskih pregleda padaju na teret poslodavca
  • Nov Pravilnik o načinu i postupku procene rizika na radnom mestu i u radnoj sredini (Sl.glasnik RS br. 76/2024) propisuje novu metodologiju i termine prilikom izrade akta o proceni rizika, što je problematika kojom treba da se bave lica koja izrađuju akt, a jedino bitno za poslodavce je da znaju da do 28.04.2025. godine moraju staviti van snage važnost dosadašnjeg akta i njegovih eventualnih izmena i dopuna i do napred navedenog roka donesu NOV akt o proceni rizika koji je usaglašen sa ovim Pravilnikom.
zakon o bezbednosti na radu
  • Drugi značajan dokument je Program obuke zaposlenih za bezbedan i zdrav rad čijim sprovođenjem zaposleni stiču odgovarajuća teorijska i praktična znanja iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu, upoznaju se sa uslovima rada, potencijalnim opasnostima i štetnostima na radnom mestu, sa merama bezbednosti i zdravlja na radu, ličnom zašitnom opremom, kao i pravima, obavezama i odgovornostima poslodavca i zaposlenih.
  • Bezbednost i zdravlje na radu podrazumeva obezbeđivanje takvih uslova na radu kojima se, u najvećoj mogućoj meri smanjuje broj povreda na radu, profesionalnih oboljenja i oboljenja u vezi sa radom u cilju ostvarivanja fizičkog, psihičkog i socijalnog blagostanja zaposlenih. U tom smislu kao ključni dokument, a kako predviđa Zakon o bezbednosti na radu, poslodavac donosi Pravilnik o bezbednosti i zdravlju na radu kojim bliže uređuje: organizovanje poslova bezbednosti i zdravlja na radu; prava, obaveze i odgovornosti u oblasti bezbednosti i zdravlju na radu; preventivni i periodični pregledi i provere; lična zaštitna oprema; utvrđivanje radnih mesta sa povećanim rizikom; obuka zaposlenih za bezbedan i zdrav rad; povrede na radu; evidencije; prva pomoć i dr. Donošenjem ovog dokumenta poslodavac obezbeđuje sprovođenje preventivnih mera zasnovanih na primeni propisa u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu, radnog prava, tehničkih propisa i standarda, propisa u oblasti zdravstvene zaštite, higijene rada, zdravstvenog osiguranja, penzijskog i invalidskog osiguranja i organizacije rada.
  • Poslodavci koji su angažovani na privremenim ili pokretnim gradilištima su dužni da osam dana pre početka radova izvrše prijavu početka radova nadležnoj inspekciji rada i prilože Teoretsko i praktično osposobljavanje zaposlenih za bezbedan i zdrav rad
  • Pravilnikom о preventivnim merama za bezbedan i zdrav rad pri korišćenju opreme za rad poslodavac je dužan da obezbedi da opremu za rad može da koristi samo zaposleni koji je za to stručno osposobljen. M.B.T.Z. DOO ZRENJANIN može izvršiti početnu pripremu kandidata i preko javno priznatog organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih koji poseduje odgovarajuće Rešenju Agencije za kvalifikacije izdatog od nadležnog ministarstva, izvrši kompletno stručno osposobljavanje zaposlenih za sledeće Module: mašine i ručni alat koji se koristi u građevinarstvu, hortikulturi i šumarstvu, građevinska i poljoprivredna mehanizacija, oprema za obradu drveta, plastike, metala i tekstilnih materijala, oprema za podizanje, prenos i unutrašnji transport tereta, lična zaštitna oprema (LZO) za rad na visini i dubini, sudovi i oprema pod pritiskom gasova, pumpna postrojenja, gasni aparati – trošila, kotlovi (elektro, gasni, na čvrsta i tečna goriva), mašine za obradu mesa i rad u električnim mrežama i postrojenjima, montaža i održavanje Ex instalacija i uređaja, po odgovarajućem Programu obuke za primenu preventivnih mera bezbednosti i zdravlja na radu za određeni Modul i to u radnom prostoru koje odredi poslodavac.
  • Takođe, nov Zakon o bezbednosti na radu, podrazumeva i nov Pravilnik o postupku pregleda i provere opreme za rad i pregleda i ispitivanja električnih i gromobranskih instalacija i ispitivanja uslova radne sredine (Sl.glasnik RS br. 76/2024) koji u većem delu propisuje obaveze kao i ranije, a novine su sledeće:
  • Oprema za rad koja se ispitivala do sada ostaje, jedino što je dodato: dizalice i uređaji bez obzira na nosivost, na mehanizovani ili ručni pogon (osim auto-dizalice koja je deo opreme na putničkim automobilima), koji služe za dizanje, spuštanje i prenošenje tereta pomoću čeličnog ili drugog užeta, lanca, hidrauličnog sistema i dr.
  • Rok za ponovni pregled opreme je ostao na 3 godine, ali je kod gromobranskih instalacija izmenjeno i glasi: pregledi i ispitivanja gromobranskih instalacija se obavljaju u roku koji je utvrđen tehničkim propisima i standardima za utvrđeni nivo zaštite objekta od atmosferskog pražnjenja za objekte nivoa zaštite od atmosferskog pražnjena 1 i 2 najduži rok za ispitivanje iznosi dve godine, a za objekte nivoa 3 i 4, taj rok iznosi četiri godine.
  • Na radnim mestima i u radnoj sredini gde se u tehnološkim procesima pojavljuju ili opravdano očekuju hemijske, fizičke i biološke štetnosti, preventivna i periodična ispitivanja realizuju se prema Planu i programu monitoringa uslova radne sredine, koji obavezno sadrže merna mesta, parametre za praćenje i periodiku ispitivanja i to samo za parametre hemijskih, fizičkih i bioloških štetnosti. Plan i program monitoringa uslova radne sredine izrađuje pravno lice sa licencom u skladu sa aktom o proceni rizika i u saradnji sa poslodavcem. Ukoliko tokom vremena dođe do promena koje utiču na uslove radne sredine neophodno je izvršiti ažuriranje Plana i programa monitoringa. Ažuriranje Plana i programa monitoringa vrši pravno lice sa licencom u saradnji sa poslodavcem.

Rok sa primenu svega što predviđaju novi Zakon o bezbednosti na radu i nov Pravilnik je 28. april .2025.godine.

  • Elaborat o uređenju gradilišta – Zakon o bezbednosti na radu predviđa da radovi na gradilištu mogu da otpočnu tek kada se gradilište uredi u skladu sa ovim dokumentom. Ovaj dokument se izrađuje u skladu sa propisima o bezbednosti i zdravlju kojim se, u skladu sa izvršenom procenom rizika od nastanka povreda i oštećenja zdravlja na radnim mestima i u radnoj okolini (za organizaciju i tehnologiju izvođenja radova) na gradilištu na kome se izvode radovi, saglasno projektnoj dokumentaciji i primenom tehničkih propisa i propisa o bezbednosti i zdravlju na radu, vrši detaljna tehničko-tehnološka razrada mera za sprečavanje, otklanjanje ili smanjenje rizika, u odnosu na poslove i aktivnosti koje se vrše prilikom izvođenja radova
  • U skladu sa Pravilnikom o načinu pružanju prve pomoći, vrsti sredstava i opreme koji moraju biti obezbeđeni na radnom mestu, načinu i rokovima osposobljavanja zaposlenih za pružanje prve pomoći moraju biti osposobljeni rukovodioci. Zakon o bezbednosti na radu takođe podrazumeva da najmanje 2% od ukupnog broja izvršilaca u jednoj radnoj smeni ili lokacijski odvojenoj jedinici, bude  osnovno ili napredno osposobljeno za pružanje prve pomoći u zavisnosti od procenjenih rizika.

Ko može da obavlja poslove bezbednosti i zdravlja na radu?

  • Stari Zakon o bezbednosti na radu predviđao je da poslove bezbednosti i zdravlja na radu poslodavac može da obavlja sam, u ulozi poslodavca, u delatnostima trgovine na malo, usluga smeštaja i ishrane, informisanja i komunikacija, finansijskim i osiguranja, poslovanja nekretninama, stručnim, naučnim, inovacionim, administrativnim i pomoćnim uslužnim delatnostima, obaveznog socijalnog osiguranja, obrazovanja, umetnosti, zabave i rekreacije, kao i ostalim uslužnim delatnostima, ukoliko ima do 20 zaposlenih. Stari Zakon o bezbednosti na radu nije podrazumevao da poslodavac ima položen stručni ispit.
zakon o bezbednosti na radu

U maju 2023. godine, stupio je na snagu nov Zakon o bezbednosti na radu (Sl.glasnik RS 35/2023), gde je u članu 47. takođe predviđeno da u napred navedenim delatnostima poslodavac može sam obavljati poslove bezbednosti i zdravlja na radu, ali je dužan je da polaže stručni ispit za obavljanje poslova bezbednosti i zdravlja na radu.

Polaganje stručnog ispita za obavljanje poslova bezbednosti na radu nije jednostavno i oduzima mnogo vremena, pa se firme često odlučuju da angažuju pravno lice koje ima odgovarajuću licencu za obavljanje poslova bezbednosti i zdravlja na radu.

Šta podrazumevaju poslovi stručnog lica, a u skladu sa Zakonom o bezbednosti i zdravlju na radu?

Zakon o bezbednosti na radu podrazumeva sturčno lice koje će obavljati poslove bezbednosti i zdravlja na radu. Ti poslovi podrazumevaju:

  • sprovođenje i učestvovanje u postupku procene rizika;
  • učestvovanje u izradi programa obuke zaposlenih za bezbedan i zdrav rad, programa obuke predstavnika zaposlenih i programa obuke rukovodilaca;
  • vršenje kontrole i davanje predloga korisniku usluga u planiranju, izboru, korišćenju i održavanju sredstava za rad, hemijskih materija i lične zaštitne opreme;
  • učestvovanje u opremanju i uređivanju radnog mesta u cilju obezbeđivanja bezbednih i zdravih uslova rada;
  • organizovanje preventivnih i periodičnih preglede i provere opreme za rad i preglede i ispitivanja električnih i gromobranskih instalacija;
  • predlaganje mere za poboljšanje uslova rada, naročito na radnim mestima sa povećanim rizikom;
  • praćenje i kontrolisane primene mera bezbednosti i zdravlja na radu u skladu sa organizacijom poslova bezbednosti i zdravlja na radu kod korisnika usluga;
  • praćenje stanja u vezi sa povredama na radu i profesionalnim bolestima, kao i bolestima u vezi sa radom, učestvuje u utvrđivanju njihovih uzroka i priprema izveštaje sa predlozima mera za njihovo otklanjanje;
  • organizovanje i sprovođenje obuka: zaposlenih i drugih lica u skladu sa Zakonom o bezbednosti i zdravlju na radu, predstavnika zaposlenih i rukovodilaca;
  • pripremanje uputstva za bezbedan i zdrav rad i kontrola njihove primene;
  • izdavanje zabrane rada na radnom mestu ili upotrebu sredstva za rad, u slučaju kada utvrdi neposrednu opasnost po život ili zdravlje zaposlenog i obustavljanje rada na opremi za rad do otklanjanja uočenih nedostataka prilikom pregleda i provere opreme za rad ;
  • organizovanje lekarskih pregleda zaposlenih;
  • saradnja i koordinacija rada sa zdravstvenom ustanovom koja obavlja delatnost medicine rada po svim pitanjima u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu;
  • saradnja sa predstavnicima zaposlenih i Odborom za bezbednost i zdravlje na radu po svim pitanjima u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu kod koisnika usluga;
  • vođenje evidencija u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu kod korisnika usluga;
  • praćenje promene propisa i vršenje usklađivanja akata poslodavca, praćenje standarda i tehničkog napredka u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu

Kao preporuku i reference za kvalitetno i cenovno povoljno izvršavanje poverenih obaveza, a zahvaljući kvalitetom svojih usluga i stečenim poverenjem, firma M.B.T.Z. DOO Zrenjanin obavlja poslove bezbednosti i zdravlje na radu tokom protekle dve decenije kod brojnih domaćih i inostranih klijenata, različitog spektra delatnosti.

Zakon o bezbednosti na radu predviđa usklađivanje sa odredbama do maja 2025. godine. Ukoliko vam je potrebna pomoć oko usklađivanja sa novim zakonom ili želite da angažujete lice za bezbednost na radu, firma M.B.T.Z. DOO nalazi se na adresi Ive Lole Ribara 2.

Možete ih kontaktirati i 023606115 ili posetiti njihov sajt.

Povezani članci

Back to top button