Produženje školske godine: Ko ostaje u klupama još pet dana?

U pojedinim osnovnim i srednjim školama u Srbij Ministarstvo prosvete je najavlilo produženje školske godine za najviše pet dana. Ova odluka odnosi se isključivo na ustanove koje do sada nisu uspele da na vreme nadoknade propuštene časove, dok za one koje su to već učinile, neće biti dodatnih nastavnih dana.
Produženje školske godine
Produženje se ne odnosi na sve škole
Kako je objasnila Marija Krneta, načelnica za srednje obrazovanje pri Ministarstvu prosvete, ova mera važi za sve obrazovne ustanove – i osnovne i srednje, ali su, prema dosadašnjim podacima, srednje škole u većoj meri pogođene kašnjenjem u realizaciji nastave.
Škole koje su na vreme sprovele planove nadoknade i ispoštovale broj časova propisan godišnjim planom, završavaju nastavu u planiranom roku. One koje su tek kasnije počele s nadoknadom ili još nisu započele, moraće da organizuju dodatne nastavne dane, najviše pet, u skladu sa sopstvenim kalendarom.
Kako su škole nadoknađivale nastavu?
Način na koji su škole pristupile nadoknadi razlikovao se od mesta do mesta. Neke su produžavale trajanje časova, druge su ubacivale sedmi čas u raspored, a bilo je i onih koje su se odlučile za blok nastavu. Takođe, deo škola je koristio savremene digitalne alate, „digitalne učionice“, gde se materijali postavljaju online, a časovi se koriste za razgovor i razjašnjavanje gradiva.
Pojedine škole su s ovakvim modelima uspele da nadoknade izgubljene časove u toku školske godine, dok drugima to nije pošlo za rukom, što je razlog zbog kog je doneta odluka o mogućem produženju nastave.
Ocenjivanje i zaključenje ocena
Prema rečima predstavnice Ministarstva, pet dodatnih dana biće iskorišćeni prvenstveno za zaključenje ocena i završne zadatke. Upozoreno je, međutim, da neke škole još uvek nisu ni počele sa procesom nadoknade, te će im ovi dani verovatno biti nužni da ispune osnovne obaveze iz nastavnog programa.
Ministarstvo je podsetilo da Zakon i dalje jasno definiše minimalan broj ocena: najmanje četiri ocene u osnovnim školama i tri u srednjim. Taj okvir ostaje nepromenjen i mora se poštovati i u ovoj školskoj godini, bez obzira na okolnosti.
Upozorava se i da ocenjivanje ne treba svoditi na puko testiranje, već da mora biti u skladu s realnim postignućima učenika i uvažavati trud i angažovanje tokom celog polugodišta.
Pomera se i završni ispit za osmake
Zbog mogućeg produženja školske godine, pomeren je i završni ispit za osmi razred. Novi termin biće pet dana kasnije u odnosu na prvobitni plan. Takođe, probni završni ispit iz matematike, koji je prvobitno trebalo da se održi ranije, odložen je za 25. april.
Probni testovi iz ostalih predmeta biće održani tokom redovne nastave, kako bi se raspored rasteretio i kako bi učenici dobili priliku da provere svoje znanje u poznatom okruženju.
Prema najnovijim podacima, završni ispit treba da polaže ukupno 66.445 učenika osmog razreda. Deo roditelja izrazio je zabrinutost i zatražio dodatno odlaganje ispita, ali iz Ministarstva poručuju da takva promena nije moguća u tehničkom mandatu Vlade, i podsećaju da se bez polaganja male mature osnovna škola ne može završiti.
Pročitajte još i: Granični prelazi sa Mađarskom rade duže za Uskrs – Bački Vinogradi i Bajmok.