Labubu i Lafufu: Kako je čupavo čudovište (i njegova senka) osvojilo planetu

Ako ste u poslednje vreme skrolovali kroz TikTok ili Instagram, gotovo je nemoguće da niste naleteli na smejuljavo čudovište sa šiljatim ušima i prepoznatljivim zubatim kezom. Labubu – tako se zove to stvorenje .U međuvremenu mu se pridružio i „alter ego“ po imenu Lafufu, kopija koja živi na granici između kreativne slobode i kršenja autorskih prava. U sledećim minutama čitanja vodiću vas kroz fenomen koji je od plišanog privesa napravio prvorazredni kult pop kulture.
Upoznajte pop kulturno ludilo
Labubu je 2015. osmislio hongkonško-holandski umetnik Kasing Lang (Ksing Lang). Originalno se pojavio u Langovoj ilustriranoj seriji „The Monsters“, inspirisanoj nordijskim mitovima koje je autor gutao kao klinac. Karakter se odmah istakao zbog mešavine nevinosti i nestašluka: telo nalik zečjem, zubi mali vampirski, a pogled zaverenički. U prvih nekoliko godina figura se prodavala uglavnom u specijalizovanim galerijama i na sajmovima dizajnerskih igračaka, što joj je dalo prizvuk tajnog društva kolekcionara.
Pop Mart i blind box
Pravi zemljotres stiže 2019, kada kineski gigant Pop Mart sklapa ugovor sa Langom. Oni uvode blind-box format: kupite kutiju, ali ne znate koju varijantu dobijate dok je ne otvorite. Taj „gamifikovani“ model ubrizgao je adrenalin u hobi – odjednom se ne kupuje samo figura, već i uzbuđenje. Redovi ispred Pop Mart prodavnica postali su redovna gradska razglednica u Pekingu, Bangkoku, Seulu, a stigli su i do Velike jabuke.
Liza iz Blekpinka je napravila bum!
Popularnost je eksplodirala kad je Liza iz južnokorejske grupe Blekpink u aprilu 2024. okačila fotku svoje Labubu kolekcije. U istom talasu pridružile su se Rijana i Kim Kardašijan, svaka sa sopstvenim „zubatim ljubimcem“ na tašni. Taj momenat je poslužio kao zapaljiva smesa: Labubu je postao „must have“ dodatak za stajling, ali i statusni simbol u virtuelnim zajednicama kolekcionara.
Cifre su rasle
Rezultati nisu kasnili. Samo tokom 2024. Pop Mart je duplirao prihode na oko 1,81 milijardu dolara, dok je prodaja plišanaca skočila za vrtoglavih 1 200 odsto. Limitirane serije nestaju onlajn za manje od minuta, a sekundarno tržište dostiže cene od nekoliko hiljada dolara po komadu. Letnji pop-ap u Los Anđelesu izazvao je tuču u redu – tabloidi su graknuli, a osiguravajuće kuće prvi put ponudile police za „zaštitu Labubua od krađe“.
Izbačeno je mnogo verzija
Do danas je izbačeno više od tri stotine verzija. Svaka nova linija ima tematski kostim, od klasične šumske vilin-varijante, preko „Lazy Joge“, do crossovera s „One Pisom“ i čak koka-kolom u retro crvenom odelu. Ta beskrajna metamorfoza drži kolekcionare budnim: baš kad pomislite da ste „kompletirali“ set, Pop Mart najavi seriju „Naughty Plants“ ili „Forest Secret Base“ i igramo ispočetka.
Modni aksesoar i kult identiteta
Ono što ovu lutkicu izdvaja jeste identitet: nije jasno da li je dečak, devojčica ili nešto treće, što savršeno rezonuje sa Gen Z i milenijalcima koji beže od etiketa. Nije mnogo vremena prošlo dok nije postao aksesoar. Ljudi ga kače na rančeve, torbe, čak i tetoviraju. U tom smislu, Labubu je postao i simbol lične slobode – „nosi šta voliš, budi ko želiš“ – nasmejano čudovište koje odmahuje na društvene norme.
Ko je onda Lafufu i odakle se pojavljuje?
Gde postoji potražnja, ni kopije nisu daleko. Lafufu je fanovski nadimak za neautorizovane replike Labubua koje preplavljuju velike kineske kompanije, i buvljake. One lice i šarm zadržavaju, ali detalji odaju da „nešto ne štima“: krivo ušiven nos, bledunjave boje ili pak pakovanje bez Pop Mart logotipa. Kao i za sve, jedni se bune, a drugi oduševljeno kupuju „budžet verziju“.
Kako razlikovati Labubu od Lafufua?
Ako ste novajlija u lovu na čudovišta, obratite pažnju na četiri stvari. Prvo, obratite pažnju na kvalitet izrade. Pravi ima ravnomerne, uredne šavove i na stopalu poseduje UV pečat, što je znak autentičnosti. Fufi sa druge strane, često štedljivo koristi boje i teksture, pa izgleda jeftinije i manje detaljno.
Druga stvar je pakovanje. Originalna figura dolazi u tamno-žutoj kutiji sa QR kodom koji potvrđuje njenu verodostojnost. Kopije obično stižu u tankom celofanu, bez tih dodatnih detalja.
Zanimljivo je i da kopija ima specifičan miris, pomalo podseća na jeftinu plastiku, što može biti znak da nešto nije u redu.
Naravno, i cena je dobar pokazatelj: ako figurica košta manje od deset dolara, znaćete da nije original. Čak su i iskusni kolekcionari priznali da su znali „da padnu“ na dobro upakovanu kopiju, pa je zato važno dvaput proveriti pre kupovine.
Custom kultura: Kada greška postane umetnost
Paradoksalno, baš zahvaljujući nižoj ceni Lafufu figure postaju platno za personalizaciju. Ljubitelji ih šišaju, farbaju u neonske tonove, dodaju im kristale ili prave kostime. Ta gerila-kultura pretvorila je Lafufu u laboratoriju kreativnosti: možete da vidite priručni „Luuki Lafufu“ sa dugom u duginim bojama ili „Kaiju Lafufu“ sa minijaturnim bodljama od glue-guna. Ironično, neke od tih modifikovanih kopija sada se preprodaju skuplje od originala.
Etika kopije: Razbijanje ili širenje mita?
Ovde dolazimo do zanimljivog pitanja: da li Lafufu urušava brend ili ga, zapravo, popularizuje? S jedne strane, kreator Kasing Lang gubi deo prihoda, a Pop Mart ulaže u advokate. S druge, korisnici koji nikada ne bi platili sto dolara za Labubu ulaze u priču preko jeftine kopije, pa se kasnije „nadograde“ na autentičnu liniju. Na tržištu gde primarna serija rasproda instantno a polovnjaci koštaju bogatstvo, Lafufu možda služi kao demokratizacija hobija. Istina, granica je tanka između pristupačnosti i nepoštovanja intelektualnog vlasništva – konačni sud prepuštam vama.
Ova priča nas uči da moderna pop kultura više nema jasnu granicu između igračke, modne izjave i investicionog predmeta. Jedno čupavo čudovište iz slikovnice prešlo je put od njujorške galerije do subreda na Reditu gde se preprodaje poput bitkoin-zaliha. Paralelno, njegov sumnjivi „rođak“ Lafufu pokazuje da fanovi uvek nađu načina da učestvuju – legalno ili ne. Po svemu sudeći, zubići Labubua i Lafufua još dugo će se smeškaći na policama, rančevima i vestima o najnovijim pop kulturnim ludilima.
Možda će vas zanimati još i:Džini i Džordžija se vraćaju – treća sezona stiže 5. juna!
Svoj omiljeni radio i portal pratite i na Instagram i Facebook profilu.




