KorisnoŽivot

Nova pravila za registraciju vozila: Da li će vaše kočnice proći tehnički pregled?

Ovog leta stupaju na snagu nova pravila za registraciju vozila.

Novi pravilnik o tehničkim pregledima stupa na snagu 5. jula i već sada diže obrve među vozačima širom Srbije. Ako vam zvuči kao još jedna administrativna zavrzlama u nizu – delimično ste u pravu. Ali ovog puta reč je o stvarima koje mogu direktno uticati na to da li ćete se iz tehničkog pregleda vratiti s tablicama ili s popisom popravki. I sve počinje sa – kočnicama.

Ovalnost – reč koja bi mogla da vas izbaci iz koloseka

Ako do sada niste razmišljali o tome koliko su vaši kočioni diskovi „ravni“, vreme je da počnete. Nova pravila uvode strožu kontrolu tzv. „ovalnosti“ kočnica. Ne brinite, ni većina mehaničara do pre par godina nije koristila tu reč svakodnevno, ali sada ulazi na velika vrata.

U praksi, to znači da će se proveravati da li vaše kočnice prilikom zaustavljanja isporučuju silu ravnomerno – bez trzaja, vibracija i nepravilnosti koje bi ukazivale na neravnine na diskovima. Ako se desi da je kočenje neujednačeno, tj. da razlika u sili bude veća od dozvoljene, sledi – odbijen tehnički. Prilično jednostavno, ali ne i bezazleno.

Da li treba da paničite ako imate stariji auto?

E, ovo je pravo pitanje. I tu stvari postaju malo zanimljivije. U početku su kružile glasine da će ogromna količina vozila biti automatski odbačena zbog sitne neujednačenosti. Međutim, pravilnik je donekle ublažen. Granica tolerancije sada je postavljena na 20% za obična putnička vozila, dok je za teretnjake i autobuse nešto veća – do 30%.

To praktično znači da vam auto neće pasti na tehničkom samo zato što su diskovi malo „umorni“. Biće važno da se kočenje ne oseća kao vožnja preko neravnina na auto-putu pri 130 km/h. Ako vozilo i ima neku nejednakost, kontrola će sada biti obavljena uz manju silu pritiska na valjcima, što umanjuje šanse da manja oštećenja budu presudna.

Gde zapravo nastaje problem sa ovalnošću i zašto to nije uvek vaša krivica?

Zanimljivo je da „krivac“ za ovu ovalnost nije uvek sam disk. Ponekad problem počinje dublje – u glavčini točka ili lošem ležaju. Ako su ovi delovi iskrivljeni ili istrošeni, prenos vibracija i neujednačenog pritiska može da se prenese do diskova, stvarajući iluziju da su oni problem – a nisu.

Još jedna stvar koju mnogi zanemaruju je kako voze. Učestalo naglo kočenje, spuštanje nizbrdo bez upotrebe motornog kočenja ili konstantno držanje kočnice pod opterećenjem (npr. u koloni), sve to doprinosi zagrevanju diskova i njihovom potencijalnom iskrivljavanju. A jednom kada se disk iskrivi, to više nije teorija – oseća se pod nogom i čuje na volanu.

Kako se vozač može pripremiti bez da bankrotira?

Ako vas je pomisao na tehnički pregled do sada stresirala, nova pravila mogu da dodaju još koji nervni tik. Ipak, stvari se mogu držati pod kontrolom ako pametno pristupite pripremi vozila. Umesto zamene diskova po svaku cenu, nekad je dovoljno da se oni „isplaniraju“ – tačnije, izravnaju kod mehaničara koji ima potrebnu opremu. To je daleko jeftinije rešenje od potpunog kompleta novih diskova i pločica, a često daje gotovo iste rezultate.

Uz to, ne bi bilo loše ni da povremeno bacite pogled na stanje ležajeva i oslušnete da li se iz točkova čuje neprirodan zvuk. Prevencija je mnogo jeftinija od panike u poslednji čas.

Katalizator: još jedna stvar koja može oboriti registraciju

I dok svi pričaju o kočnicama, u tišini se uvodi još jedna ozbiljna izmena. Ako vaše vozilo fabrički ima katalizator, a vi ste ga „izbacili“ – najčešće zbog boljeg zvuka ili „bolje prohodnosti izduva“, kako vole da kažu majstori – tehnički pregled više nećete moći da prođete. Nema više gledanja kroz prste.

Tehničari će proveravati prisustvo katalizatora kao što proveravaju ispravnost svetala – ako ga nema, vozilo se odbija. Ovo pravilo ne ostavlja prostor za „dogovore“ i fleksibilnosti. Cilj je jednostavan: smanjiti zagađenje.

Pročitajte još i: Održavanje automobila: 11 stvari koje mnogi zaboravljaju, a ne bi smeli.

Pratite nas i na Instagram i Facebook profilu.

Povezani članci

Back to top button