26 C
Zrenjanin
4.07.2022.
NaslovnaŽivotZdravljeSvetski dan mentalnog zdravlja: Mentalno zdravlje - bitan faktor u svakodnevici života...

Svetski dan mentalnog zdravlja: Mentalno zdravlje – bitan faktor u svakodnevici života 21. veka

Za portal 105.rs, na ovu temu govori psihijatar, dr Jadranka Džomba.

Mentalno zdravlje je način na koji ljudi misle, osećaju i susreću se sa životnim situacijama. Ono što utiče na način kojim se ljudi suočavaju sa svakodnevnim stresom, kako se odnose jedni prema drugima i kako donose odluke.

Svi aspekti naših života su pod uticajem mentalnog zdravlja.

foto: ordinacija Jadranka Džomba

Još i stara latinska poslovica „Zdrav duh u zdravom telu“ potvrđuje kako je oduvek poznata povezanost telesnog i mentalnog u izgradnji sveopšteg zdravlja.

Kako bi se podigla svest o problemima mentalnog zdravlja širom sveta, u organizaciji Svetske federacije za mentalno zdravlje i u saradnji sa Svetskom zdravstvenom organizacijom, od 1992. godine 10. oktobar obilježava se kao Svetski dan mentalnog zdravlja. Na taj način želi se podstaknuti i pružiti podrška mentalnom zdravlju i naglasiti važnost koju ima promovisanje mentalnog zdravlja.

Dobro mentalno zdravlje pomaže nam da (p)ostanemo snažniji i zadovoljni sobom, uživamo u životu i uspešno se nosimo sa svakodnevnim stresovima, te uspevamo upravljati svojim životom i na način da se uspešno oporavljamo od emocionalnih teškoća i kriza. S toga je potrebno ulagati u održavanje i poboljšanje mentalnog zdravlja kao što je potrebno brinuti se o telesnom zdravlju.

Mentalno zdravlje nije samo odsustvo mentalnog poremećaja. Ono je definisano kao stanje blagostanja u kojem svaka osoba ostvaruje svoj potencijal, nosi se sa svakodnevnim stresom života, da može produktivno raditi i u mogućnosti je da doprinosi svojoj zajednici. Mentalno zdravlje predstavlja temelje za blagostanje i efikasno funkcionisanje kako za individuu, tako i za zajednicu.

Zaštita i očuvanje mentalnog zdravlja obuhvataju sve mere i aktivnosti usmerene na uspostavljanje i održanje psihičkog blagostanja. Te mere su vezane za promociju i unapređenje mentalnog zdravlja, kao i za prevenciju koja obuhvata rano prepoznavanje, lečenje i rehabilitaciju poremećaja ponašanja i duševnih/mentalnih poremećaja.

Enterijer ordinacije dr Jadranke Džombe

Promocija mentalnog zdravlja podrazumeva:

  • Aktivnosti koje su u vezi sa boljim razumevanjem mentalnog zdravlja i podizanjem i svesti o njegovom značaju za sveobuhvatno zdravlje i dobrobit pojedinca – informisanje i edukovanje;
  • Razumevanje značaja mentalnog zdravlja i pojave duševnih/mentalnih poremećaja, borbu protiv stigme i diskriminacije i u oblasti mentalnog zdravlja;
  • Realizaciju aktivnosti koje unapređuju mentalno zdravlje jačanjem zaštitnih faktora i umanjenjem tj. eliminacijom onih faktora koji ga narušavaju Prevencija duševnih poremećaja podrazumeva:
  • Primarnu prevenciju usmerenu na smanjenje pojave duševnih/mentalnih poremećaja tj. suzbijanje faktora rizika i istovremeno jačanje zaštitnih faktora (naročito kada su u pitanju ranjive grupe i pojedinci);
  • Sekundarnu prevenciju koja se bavi poboljšanjem odgovora na javljanje duševnih bolesti, prvenstveno ranim otkrivanjem i brzim početkom lečenja;
  • Tercijalnu prevenciju usmerenu na smanjenje posledica bolesti i njene težine. To se postiže raznim vrstama rehabilitacije (medicinska, radna, socijalna…), kao i brigom za podizanje opšteg nivoa kvaliteta života.

U svim ovim aktivnostima uloga multisektorskog, stručnog pristupa je od velikog značaja, ali je takođe važna i uloga volonterskih organizacija kojima se građani lakše obraćaju zbog mogućnosti anonimnog i poverljivog razgovora, izbegavanja dugotrajnih i komplikovanih zdravstvenih procedura i mnogih drugih razloga. Pomoć volontera ne može da nadomesti ulogu stručne pomoći, ali može da pomogne u trenucima krize i nedostatka adekvatne podrške okoline.

Kako poboljšati svoje mentalno zdravlje?

Pronađite neki novi hobi ili obnovite stari, radite nešto što vas uveseljava (čitanje knjige, sport…), družite se s prijateljima, razgovarajte (već i sitni razgovori pridonose boljem raspoloženju), budite aktivni (šetajte, plešite, trčite, vozite bicikl, stvarajte), učite (upišite kurs stranih jezika, naučite svirati novi instrument), uzvratite pomaganjem i deljenjem s drugima, odvojite trenutak za uživanje u ubrzanom životu te obratite pažnju na svoju okolinu i svoja iskustva (odvojite vreme za uživanje u obroku, zaustavite se i pogledajte i/ili pomirišite cvet pokraj kojeg prolazite…). Na ovaj način, mnoga su istraživanja pokazala, da ćete povećati svoje ukupno zadovoljstvo i sreću, smanjiti stres i teskobu, te razviti moć svojih potencijala.

Pridružite nam se u unapređenju mentalnog zdravlja! Ukoliko ne možete sami, potražite pomoć svoje okoline ili potražite stručnu pomoć.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI...