Skijanje u Austriji, bez agencije: Zell am See – Kaprun – Saalbach, sezona 2024/25
Ski-pass ćete platiti više nego na Kopaoniku, ali skijaćete za svaku paru, odnosno onoliko dugo koliko možete da izdržite na nogama. Pozera nema, jer se za skupim kolima ili ski jaknom niko ne okreće.
DOPUNA: Ovo je jedan od najčitanijih članaka na našem portalu. Ažurirali smo ga u oktobru 2024. godine. Takođe, prateći interesovanja čitalaca, pripremili smo još jedan koristan vodič za skijaše. Pročitajte ovaj članak, pa se vratite na početak, kliknite na link i pogledajte i našu Top 3 listu najboljih austrijskijh skijališta na glečerima.
Vredi li provesti ceo dan u kolima da biste otišli na skijanje u Austriji? Ljubitelji Kopa ili Jahorine će reći – nema šanse: u sedam popijem kafu kod kuće, u podne sam na stazi. Ko bira Austriju, mora da računa na najmanje 650 kilometara vožnje do nama geografski najbližih skijališta. Ali, kada ste već tu, dodajte još sat ili dva, i ponuda će biti mnogo kvalitetnija. Uostalom, isto je kao sa letovanjem u Grčkoj: najbliža plaža je u Paraliji, a najlepše more na udaljenim ostrvima.
Putovanje
Za skijališta u regiji Salcburg, Google Maps će vam ravnopravno ponuditi dve rute: preko Mađarske, odnosno preko Hrvatske i Slovenije. Kilometraža preko Mađarske po pravilu bude veća, ali troškovi su niži, a zbog čestih gužvi pred tunelom Karavanke, putovanje uprkos dužoj ruti može da traje kraće. Takođe, ozbiljno je jeftinije. Putarina u Hrvatskoj oko 37 + slovenačka vinjeta 16 evra + Tunel Karavanke (u oba pravca) 16 + tunel Kačberg na A10 autoputu (u oba pravca) 27 zajedno čine trošak od 96 evra, pa je desetodnevna vinjeta u Mađarskoj, sa oko 16 evra (6400 forinti), u ovom poređenju nesumnjivi pobednik. Austrijsku vinjetu ćete platiti u oba slučaja, pa je zato nema u kalkulaciji (inače, cena je 11.50 evra). Cene smo ažurirali u oktobru 2024. godine. Vinjete kupite onlajn, da uštedite i vreme i novac, jer -u zavisnosti od toga gde biste ih inače kupili, prodavci neće propustiti šansu da se ugrade i naplate provizije.
Razliku u trošku putarine, možete preusmeriti u prenoćište u Mađarskoj, najbolje što bliže austrijskoj granici. Na taj način, otvara vam se i mogućnost prepodnevnog šopinga u outlet centru u Parndorfu, kada je gužva najmanja, a prolaz autoputem nešto manje zahtevan. Kada već spominjemo granice, Horgoš izbegavajte u najširem mogućem luku. Ustvari, najbolje bi bilo da zaboravite da taj granični prelaz uopšte i postoji. Nemojte da vas zavara umereni saobraćaj na autoputu, a još manje kamere na sajtu AMSS. Četiri vozila u koloni koja čekaju na izlaz iz zemlje na Horgošu, znače osam kolona na mađarskoj strani, i najmanje dva sata čekanja, a dva-tri vozila na ulazu u Srbiju znače da se na mađarskoj strani proteže kolona od nekoliko stotina metara. Od Sombora do Kikinde imate čitav niz prelaza koji mogu da prelaze samo vlasnici srpskih i EU pasoša. Zapamtite: SVAKI je bolji od Horgoša. Bajmok je, recimo, odlična opcija. Gužve nikada nema, a prema Budimpešti, preko Baje, strateški savršeno locirane za dopunu goriva i brzu kafu na pumpi, nastavljate autoputem M6, neuporedivo manje opterećenim od E-75 rute kojom prolaze turski, bugarski, rumunski i naši gastarbajteri.
Smeštaj
Austrijskoj privredi, turizam godišnje donosi 7.5% prihoda (računajući indirektne prihode, ukupan procenat ide čak do 15%). U godini koja je prethodila pandemiji, stranci su u Austriji potrošili 37 milijardi, 2020. nešto preko 26 milijardi evra, a 2022. su dostigli blizu 28. Zimski turizam je koncipiran tako da od njega koristi ima što više ljudi, a ne samo vlasnici objekata u neposrednoj blizini ski staze i žičare. Sve počinje i završava se u selima na nadmorskoj visini od 700 do 1000 metara iznad mora. Smešteni ste u selu (ili u planinskim kućama izvan sela), snabdevanje, restorani, kafići, benzinske pumpe, apoteke i sve ostalo što vam može zatrebati je u selu. Ovakav koncept ima ozbiljne prednosti, pre svega jer ograničava mogućnosti agresivnog napada na novčanik turista. U izolovanom turističkom naselju, jedina pekara će podići cene koliko god želi. Međutim, u selima, marketi velikih trgovačkih lanaca primoravaju jedni druge da drže cene na istom nivou kao u bilo kom drugom gradu u državi, pa ćete mleko, jogurt ili pecivo platiti u cent isto kao u Beču ili Gracu.
Do jednog skijališta na 1500 ili 2000 metara nadmorske visine, često vodi ne samo žičara iz najbližeg sela, nego iz više susednih sela, ili čak sela raspoređenih sa suprotnih strana planine. Sve ovo otvara bezbroj kombinacija smeštaja i skijanja.
U privatnom smeštaju, veoma lepo opremljen apartman za četvoro, sa dve posebne spavaće sobe, uz malo truda i blagovremenu potvrdu rezervacije možete pronaći već za 100 evra za noć. Hoteli su po pravilu skuplji. Za vreme Kovida, slobodnog smeštaja je bilo i sedam dana pred datum dolaska. Ima ga i sada, ali rezervacije u poslednjem trenutku će morati da uključe kompromise. U prevodu, daj bilo šta što je ostalo slobodno. Pored platformi Booking.com i AirBnB, u posredovanje u iznajmljivanju se u nekoliko poslednjih godina uključilo i dosta lokalnih agencija, pa pronalaženje odgovarajućeg smeštaja ne bi trebalo da bude problem. Uz malo truda i blagovremenu rezervaciju, apartman za četiri osobe, opremljen poput ovoga ne fotografijama, trebalo bi da možete da pronađete za između 150 i 180 evra za noć (cene za sezonu 2024-25).
Važno je da znate da u Austriji ima veoma malo smeštajnih kapaciteta na samim stazama, a ski-in / ski-out se ne smatra nikakvom posebnom privilegijom. Takođe, veoma brzo ćete uočiti da blizina ski staze u Austriji ima relativno mali uticaj na cenu smeštaja… jer, na skijalište se uglavnom ide kolima, ili ski-busom (svugde je besplatan uz ski kartu). U oba slučaja, petnaestak, dvadesetak, čak i tridesetak minuta vožnje, smatra se potpuno prihvatljivim, i niko ne pravi pitanja oko toga.
Da bi ovakav koncept funkcionisao, parkinga u blizini žičare uvek ima dovoljno, uvek je besplatan, prostran i savršeno uređen. Uniformisani razvodnici ujutro usmeravaju vozila na prvo slobodno parking mesto, i nikada se neće dogoditi ni da vas neko zagradi, ni da se vlasnik džinovskog crnog terenca parkira na sam ulaz u žičaru. Trka za turistički evro ide dotle da gradić Saalbach uz ski kartu (ništa skuplju od konkurencije), nudi i besplatan parking u podzemnim garažama ispod samog skijališta, iz kojih vas lift vodi direktno u objekat u kome se ukrcavate u gondolu.
A sada – skijanje u Austriji: Zell am See (Schmittenhöhe), Kaprun, i Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn (Ski Circus)
Najpre, da se zna: u izrazu Ski cirkus nema ni mrvice cirkuskog potcenjivanja. Pod ovim imenom, u izuzetno oštroj tržišnoj utakmici između evropskih ski centara, za svoj deo kolača se ujedinjeno bore Zalbah (Saalbach), Hinterglem, Leogang i Fiberbrun (Fieberbrunn). Uz pažljivo planiranje, možete biti smešteni u bilo kom od ova četiri planinska sela, započeti skijanje u jednom i završiti u drugom, ili se naprosto spustiti na skijama u bilo koje od njih da biste popili čaj ili ručali, i nakon toga nastavili sa skijanjem.
Trenutak: u naslovu teksta stoji 3 u 1, a sada spominjemo četiri sela. Greška? Ni u kom slučaju. Ski cirkus je samo jedno, dok ski karta (nazvali su je Alpin Card), važi za još dva top skijališta u neposrednoj blizini: Šmitenhoe (Schmittenhöhe, iznad gradića Zell Am See), i Kicštajnhorn glečer (Kitzsteinhorn) sa restoranom i panoramskom terasom „Top of Salzburg“ (vrh regije Salcburg) na 3029 metara nadmorske visine.
Ski kartu možete kupiti u bilo kom od navedenih ski centara, i ona važi za ceo sistem od 408 kilometara ski staza, do kojih vodi preko 120 ski liftova. Svejedno je gde je kupljena, svejedno je na koju stazu ste prvu ušli, svejedno je kog dana gde skijate. Iako je svako od ovih skijališta posebna celina, od pre par godina se sa vrha Šmitena možete spustiti skijama ili gondolom u dolinu prema Zalbahu, gde će vas ski bus prebaciti par kilometara do najbliže žičare u regiji Ski cirkus. Samo je pitanje vremena kada će ove dve regije biti povezane tako da kompletna ruta od Cel Am Zea (u regiji Salcburg) do Fiberbruna (u regiji Tirol) može da se pređe na skijama. Istini za volju, u praksi, ovo će biti izvodljivo samo za najveštije skijaše, jer je reč o vazdušnoj liniji od 25 kilometara, koja će na skijama biti dvostruko, ako ne i trostruko duža.
Skijanje u Austriji – Šmitenhoe (Schmittenhöhe)
Šmitenhoe (Schmittenhöhe), skijalište iznad gradića Cel Am Ze (Zell am See) je u geografskom središtu. Ako vam je tu smeštaj, do Kapruna vam treba desetak, a do Zalbaha dvadesetak minuta vožnje kolima. Od sedamdeset sedam kilometara ski staza, 30 kilometara su markirane kao plave (najlakše), 28 kao crvene (staze srednje težine) i 19 kao crne (najteže). Sistem opslužuje 28 ski liftova i 6 gondola (svaka gondola je i zasebna tačka ulaska u skijalište). Za okrepljenje, stoji vam na raspolaganju 23 ugostiteljska objekta. Najduža kombinacija staza koju možete preći na skijama je 6 kilometara, sa 1250 metara visinske razlike.
Skijanje u Austriji- Kaprun / Maiskogel / Kicštajnhorn (Kitzsteinhorn)
Sa 61 kilometrom ski staza čija najviša tačka je iznad 3000 metara nadmorske visine, 3 snežna parka za bordere i akrobatske, odnosno 5 freeride staza za ekstremne skijaše, Kicštajnhorn glečer nudi skijanje od oktobra do (kako kažu) ranog leta. Skijaše opslužuje sistem od 16 žičara i gondola na glečeru, pet na obroncima Maiskogela (početna stanica gondole je u samom Kaprunu). Gondola 3k K-onnection, puštena u pogon 2019. godine, uspostavila je 12 kilometara dugu vezu između dva fizički odvojena skijališta. Vožnja panoramskim gondolama na tri sajle je zaista spektakularan doživljaj. Pre nego što je proradila, do glečera su vodile dve gondole, sa polaznim stanicama desetak kilometara iznad Kapruna.
Skijanje u Austriji – Ski cirkus (Zalbah (Saalbach) – Hinterglem – Fiberbrunn – Leogang)
Sa 270 kilometara ski staza (140 km plavih, 112 km crvenih i 18 km crnih), ovo je jedna od najvećih oblasti za skijanje u Austriji. Sistem opslužuje 70 žičara i gondola, omogućavajući vam da skijanje započnete u jednom, a završite u drugom mestu. Preko 60 ugostiteljskih objekata nudi okrepljenje na stazama, dok mogućnost da se na skijama spustite do samog sela i u pancericama ušetate u neki od kafića ili restorana, ovaj broj sigurno utrostručuje. Posebno je zanimljiva podzemna garaža u Zalbahu, koja je uz ski kartu potpuno besplatna, iz koje vas lift vodi direktno do početne stanice gondole, zadajući ozbiljan domaći zadatak svim ostalim skijalištima.
Cena ski karte (ažurirano 2024.)
Sa cenom od 405 evra za šest dana skijanja za jednu osobu (u punoj sezonu), Alpin Card spada među umereno skuplje austrijske ponude. Cena karte za skijanje u Austriji nije proporcionalna kilometraži raspoloživih staza, nego stvar tržišne procene. Poređenja radi, Bad Klajnkirhajm je relativno popularan u našim krajevima, i tamo za 349 evra možete skijati na 103 kilometra staza, do kojih vode 24 ski lifta. Alpin Card za pedesetak evra više nudi 4 puta više staza, 5 puta više ski liftova, noviju i moderniju infrastrukturu, i glečer na kome nikada nećete morati da brinete da li će biti dovoljno snega na pistama. Cena šestodnevne ski karte na Kopaoniku je 21.750 dinara (48 staza, 24 žičare). Sve cene smo proverili u oktobru 2024. Uglavnom, da se vratimo u Austriju, ski karte možete kupiti onlajn, na automatima na svakoj polaznoj stanici u podnožju planine, ili na šalterima.
Vredi li Alpin Card tih para? Za 405 evra, svakog dana birate na koje od tri skijališta idete na skijanje. Ako ste dovoljno brzi i efikasni, pre podne možete skijati na jednom, popodne na drugom skijalištu. Na svakom od njih, imate besplatan i savršeno uređen parking, odnosno pristup odlično organizovanoj mreži ski buseva. Na ukrcavanje u prvu gondolu u koju ulazite, radnim danima ćete čekati manje od pet minuta, dok vikendom, ako neiskusno stignete na parking zmeđu 10 i 12 sati (kada i armija vikendaša iz Austrije i Bavarske), čekanje neće biti duže od deset minuta. Kada se popnete na planinu, situacija se drastično menja: prosečno vreme čekanja na sledeće ukrcavanje je minut ili dva.
Ovo u praksi znači da sa prve žičare prelazite na sledeću, udaljenu pedesetak metara, na nekim delovima skijališta i na treću u nizu, i penjete se na vrh planine. Odatle kreće spust do doline, koji traje petnaestak, negde i čitavih dvadeset minuta u kontinuitetu, zavisi koliko brzo skijate. Bez obzira da li ste se spustili do samog nivoa parkinga, ili ste negde na pola puta odlučili da uhvatite žičaru koja će vas vratiti na vrh ili prebaciti na sledeće brdo, ako čekate duže od tri minuta, to je izuzetak koji potvrđuje pravilo da ste na redu najčešće – odmah. Na ovaj način, punu vrednost ski karte možete da iscedite do maksimuma, prelaženjem onoliko kilometara za koliko imate snage. Pola sata ili četrdeset minuta čekanja u gužvi nervoznih skijaša, ili mangupi koji se guraju preko reda jer imaju „svog čoveka na žici“ je nešto što apsolutno ne postoji. Ski škole nemaju prioritet – i instruktori, i polaznici čekaju u redu kao i svi ostali. Staza ima dovoljno za sve, raspon težine je takav da će svako pronaći rutu koja mu odgovara, pa neće smetati ostalima. Skija se odgovorno, svako spram svog nivoa veštine i kondicije. Morate ozbiljno da se potrudite da biste ugledali nekoga ko skija bez kacige: ako vam to pođe za rukom, pažljivo osmatranje će otkriti da bez kacige skijaju samo retki stariji lokalci, sa preko pola veka staža na skijama, koji nisu uspeli da nateraju sebe da prihvate „novotarije“ ovog tipa. Gotovo je nemoguće videti nekoga ko nekontrolisanim jurcanjem ugrožava bezbednost ostalih skijaša: ne zbog toga što takvih nema, nego dužina i težina staza munjevitom brzinom učine svoje, pa će oni koji skijalištu ovakvog tipa ne ukažu dužno poštovanje, vrlo brzo završiti u helikopteru koji leti u pravcu najbliže bolnice, i na taj način prirodnom selekcijom biti sklonjeni sa staze.
Okrepljenje na ski stazi
Šarolikost ugostiteljskih objekata najčešće zavisi od brzine kojom se skijalište razvijalo. Poslednjih godina, u sklopu gornje stanice gondole, obavezno se pravi i veliki restoran sa ogromnom terasom. Takav restoran će poslovati u sklopu skijališta, najčešće na bazi samousluživanja, i cene će biti dvadesetak procenata iznad proseka u državi. Na trasi žičara formiranim pre dvadeset ili više godina, mnogo je više manjih, privatnih restorana, u kojima su cene najčešće iste kao u Beču, Salcburgu ili bilo kom drugom austrijskom gradu. Šta to znači konkretno? Evo cena iz 2023. godine: Espreso od 2.50 do 3.20 evra, čaj od 3.50 do 5, čaj sa rumom od 5 do 7, bečka šnicla ili burger sa pomfritom od 12 do 17, parče pice 4, špagete boloneze od 7 do 9, tradicionalni lokalni deserti (u porcijama sasvim dovoljnim za dve osobe) poput carskih palačinki (kaiserschmarrn) od 10 do 14, odnosno germknedle (germknödel) od 8.50 do 11 evra. (cene polako rastu iz godine u godinu, istini za volju – sporijim tempom nego cena ski karte).
Najčešće se jede nešto na brzinu. Retki su oni koji poruče kompletan ručak, od supe do kolača. Budžet nema previše veze sa time: pauza se pravi da bi se uhvatio dah od napornog skijanja, pojelo nešto na brzinu, i na stazu vratilo čim organizam dođe do preko potrebnih kalorija.
Après-Ski
Nakon poslednjeg spusta, mlađa ekipa se po pravilu stacionira u kafićima u blizini polazne stanice gondole, gde počinju žurke uz dosta alkohola, za koje je cela Evropa prihvatila francuski naziv Après-Ski, što u prevodu znači „posle skijanja“. Pošto se polazne stanice gondola uglavnom nalaze na obodu sela (negde i u samom centru, u Zalbahu ili Kicbilu, recimo), podjednake šanse da privuku skijaše i zarade svoj deo turističkog kolača, imaju ugostitelji iz celog sela. Après-Ski kafići nisu veliki. Koncentracija gostiju je velika, količina svežeg vazduha mala, glasna muzika zahteva i glasan razgovor, pa nije nimalo čudno što su skijaši iz jednog upravo ovakvog kafića, kućama pored uspomena sa ski staza, poneli i prvi ozbiljniji talas korona virusa u Evropi. Žurke traju do osam-devet uveče, nakon čega skijaši imaju jedva dovoljno snage da se korak po korak, sa sve skijama na ramenu, dovuku do svog smeštaja, gde će zaspati pre nego što stignu da spuste glavu na jastuk. Zbog ovakvog dnevnog rasporeda, ulice će već u devet uveče biti potpuno prazne, a skijaši spremni za novu rundu skijanja i „partijanja“ već u pola devet ujutro.
Termalne banje i spa centri
U Austriji, svako skijalište koje drži do sebe, skijašima će ponuditi i mogućnost da mišiće napregnute do maksimuma opuste u toploj vodi, a toksine nagomilane na Après-Ski žurkama izbace u sauni. Veoma često, u ponudi će biti kombinacija ski karte i ulaznice za lokalnu termalnu banju, ili barem zatvoreni bazen. U regiji o kojoj pišemo, situacija je obrnuta: lokalna termalna banja Tauern spa ima status ekskluzivnog zimovališta sa luksuznim hotelom i termalnim otvorenim bazenom na krovnoj terasi, pa svojim gostima nudi i aranžmane u kojima je ski pas uključen u cenu. Kompleks zatvorenih i otvorenih bazena je dostupan i drugim gostima. Porodičnu ulaznicu koja će za dvoje odraslih i dvoje dece omogućiti tri sata uživanja u termalnoj vodi, platićete u oko sto evra.
Ako razmišljate da odsednete u hotelu u sastavu spa centra, za dvokrevetnu soba sa dodatom sofom na razvlačenje za decu, evo kako je prestanak pandemije uticao na cene. Ovo je informacija iz 2021.:
…ovo je screenshot iz decembra 2023.:
Cenu smo proverili i u septembru 2024., i deluje da (za sada) nije menjana.
Za iste pare, evo šta je 2021. nuđeno na Olimpijskoj lepotici:
Cene su u međuvremenu i ovde prilagođene kupovnoj moći gostiju:
Ponuda ovog hotela nije bila dostupna na platformi Booking.com u septembru 2024. godine, kada smo ažurirali ovaj članak.
Vratimo se u Tauern spa hotel u Kaprunu: gde su cene ovakve kakve vidite, nije teško pogoditi ko su glavni gosti. Na otvorenim bazenima, braću Ruse ćete odmah prepoznati po ozbiljnim količinama alkohola koje bez prekida ispijaju, grejući telo u vodi od 36, i hladeći glavu na vazduhu od minus nekoliko stepeni. U ovom hotelu, prosečan gost iz Rusije neće na prvu loptu razumeti da li je konobar rekao da je cena koktela seventeen ili seventy euros, ali mu je to potpuno i svejedno.
Sve i svemu, može li se na skijanje u Austriji bez agencije?
I te kako.
Istinski ljubitelji skijanja će ozbiljno ceniti mogućnost da se spuste sa staze, u slobodnu žičaru sednu odmah, i na skijama pređu onoliko kilometara koliko imaju kondicije. Njima će se potpuno isplatiti da ski pas plate značajno više nego na Kopaoniku, jer će cena po pređenom kilometru na skijama biti neuporedivo niža, a minutaža provedena u vožnji višestruko veća. Ako spadate u ovu kategoriju, hiljadu kilometara vožnje neće predstavljati nikakvu prepreku.
Ko na skijanje ide da bude viđen u kafićima pored staze, prirodno će gravitirati ka skijalištima gde su mu šanse da ga uoče u jakni od hiljadu evra, biti veće nego tamo gde će ostati potpuno neprimećen.
Ko se nada noćnim izlascima, na skijanje u Austriji slobodno može da zaboravi: sve aktivnosti prestaju u najkasnije u devet uveče.
Javite kako ste se proveli.
Pročitajte još: Barselona bez agencije: 55 muzeja, 66 parkova, veštačka plaža i (zamalo) Ajfelova kula